וְיִדְרְשׁוּךָ עַמִּים לֹא יְדָעוּךָ

מעגלי ההשפעה התורנית של ר' יואל התרחבו הלאה, מעבר לגבולות העם היהודי. הרב ראה צורך ללמד את העולם כולו את האמונה באלוקים ויחודו של עם ישראל. כשהיו שואלים אותו מה המקור לכך? היה אומר התפללת היום שחרית? ומה אמרת? "הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו".

הוא לא הסתפק בללמד את הגויים שיש שבע מצוות, אלא חיפש לחבר אותם לבורא עולם במשך היום כולו ובמעגל השנה. לשם כך הוא חיבר סידור תפילה לבני נח ואף ספר יסודי שמברר בעבורם את תפקיד אומות העולם במהלך האלוקי הכללי של העולם ואת פרטי הדינים שהם חייבים בהם. 

הספר, שנקרא 'אור לעמים', הגיע לידיו של וונדל ג'ונס – כומר בפטיסטי מארצות הברית, תאולוג וארכיאולוג, שהחל להתוודע ליהדות בשנות התשעים של המאה שעברה, ועבר מהפך רוחני שתוצאתו הקמת אגודת 'כרם בני נח'. הספר העניק לג'ונס, שגישש את דרכו כבן נח, מענה ראשוני בתקופה שבה הסוגיה הייתה עדיין תיאורטית לחלוטין. הוא הגיע לרב הביתה, דפק לו על הדלת והתחיל לשוחח איתו, לאחר מכן הם המשיכו בקשר של התכתבות. הרב נתן לבני נח כלים ליצור הווי דתי, קשר עם בורא עולם.

הספר 'אור לעמים' תורגם ל־12 שפות, והגיע לגויים במדינות שונות ברחבי העולם. אל ביתו של הרב במאה שערים הגיעו במשך 13 שנה סטודנטים נוצרים גרמנים והתעמתו איתו בכל השאלות התיאולוגיות שהטרידו אותם, ויצאו ממנו כשידם על התחתונה.

פעם ישב הרב על ספסל בתחנה ציבורית ולידו התיישב ערבי זקן. לפתע פנה אליו הערבי וביקש שיסביר לו משנה קשה. הרב שאל אותו לשם מה הוא צריך לדעת משניות? והוא התחיל לספר שלמד באוניברסיטה העברית לפני מלחמת השחרור והחליט לתרגם את המשניות לערבית. הרב הציע לו במקום ללמד את הערבים משניות יש לו רעיון טוב בשבילו, יש לו ספר שמלמד מה הגויים חייבים על פי היהדות, הוא מסכים לשלם לו כדי שיתרגם את הספר לערבית, הערבי הסכים ותרגם את הספר. הספר בערבית הצליח, קנו אותו מעסיקים שעבדו אצלם ערבים, וכן בית ספר ערבי החליט לחלק את הספר לתלמידים כמזכרת סיום שנות הלימודים.

הרב אהב תמיד לספר את הסיפור הבא: "האדם שמפיץ את הספרים בין הערבים אמר לי שפנו אליו הורים של שני נערים ערבים, ואמרו לו שהספר הציל את בניהם מלהיות מחבלים מתאבדים, כיוון שהם הבינו שאפשר להגיע לאלוקים גם מבלי להתאבד".

הרב פנה לאמ"ן וביקש שינסו את הנשק החדש-ישן הזה כדי להילחם בפיגועי ההתאבדות, אך בצה"ל לא היו מוכנים כלל לשמוע מהעניין.

"מהסיפור על הנערים הערבים אפשר ללמוד שהבאת השלום בעולם תלויה רק בנו. תפקידנו הוא להפיץ את האמונה בעולם, וזה מה שיביא את השלום".

שיטה זו של ר' יואל שעלינו לעשות מעשים בשביל שתתקיים התפילה "וְיִדְרְשׁוּךָ עַמִּים לֹא יְדָעוּךָ. וִיהַלְלוּךָ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ. וְיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל ה'", נבעה כולה מתורתו של הגר"א האומרת: שכל נבואות הגאולה לא יהיו לבד ללא שום מעשה מצדנו רק על ידי משיח, אלא עלינו לפעול ולעשות, רק אז נזכה והקב"ה יסייע ויגמור בעדנו. תורת הגאולה של הגר"א היא זו שגרמה לתלמידיו לעלות במסירות נפש לארץ ישראל, לגאול את חורבת ר' יהודה החסיד ולבנות את ירושלים, עד למצב בו אנו ב"ה כיום.ניתן להשיג את ספרי ר' יואל שוורץ בגירסת PDF במייל 8436092@gmail.com

כתיבת תגובה