עמוד האש שלפני המחנה

לקראת מעמד קידוש ה' שיתקיים בבניני האומה השנה, כאשר המונים מסלתה ושמנה של היהדות החרדית יתכנסו לדרוש לציון על טהרת הקודש בראשות מרנן ורבנן גדולי התורה, קשה להאמין, שאך לפני שנים ספורות, אגודת 'קדושת ציון' בקושי הייתה מוכרת לקהל הרחב, ואף אחד עוד לא חלם על ועידה שנתית בבית פרטי. מי שהיה מדבר על כינוס מרכזי בבניני האומה נחשב לחולם בהקיץ.

לא כן מורנו הגאון רבי יואל שוורץ. אצלו המספרים אף פעם לא היו חשובים. בכל פעולה שעשה למען היהדות, למען התורה בטהרתה, למען כלל ישראל – מעולם לא התחשב במספרים. פעמים רבות היה יחיד ובודד, ולעיתים נשאר כזה גם אחר שנים. בעולמם של ענקי הרוח, המדד היחיד העומד מול העיניים בבואם לעשות פעולה מסוימת הוא מהו רצון ה', ועד כמה מוטל עלי להרתם למשימה.

על-כן לא הופתענו, כאשר בכינוס התפילה והזעקה שערכנו על פינוי הישוב עמונה – הכינוס הפומבי הראשון של אגודת 'קדושת ציון', אשר התקיים בפורום מצומצם בבית כנסת במעלות דפנה אי-שם בשנות הינקות של האגודה – התיצב הרב שוורץ לצדנו ונאם נאום חוצב להבות כאילו הוא עומד כעת מול אלפי אנשים בבניני האומה…

מאותו יום והלאה, ליוה אותנו מורנו בכל האירועים ובכל הועידות הוא השתתף והיה לנואם מרכזי. כולנו זוכרים את דבריו הנוקבים בועידה הראשונה באולמי תמיר, שם יצא בקצף כנגד אלו אשר הושיבו את השטן על כסאו של הקב"ה באמרם 'מעשה שטן' על הנסים האדירים של ששת הימים. וכולנו דמענו מהתרגשות, כאשר בשנה שעברה, מתוך יסורי גוף קשים, כשלא יכל עוד לדבר ובקושי נשם, הכריח את עצמו בכחות על-אנושיים לכבד את המעמד ולעלות לבמה ממש בשארית כוחותיו באולמי שירת ירושלים.

מורנו תמיד ידע להצביע על נקודות האור של תקופתנו ולראות כיצד מתקיימות הנבואות אחת לאחת. ועם זאת ידע תמיד לבחון מה ה' דורש מאתנו, שעוד לא עשינו. בכל העת היה מדרבן אותנו לפעילות מעשית, לקחת את העניינים לידים, לא לשקוט על השמרים, והאמת היא, שקשה מאד היה לעמוד בקצב שלו, גם אחר שהגיע לגבורות.

מורנו יחסר לנו מאד דווקא השנה, כאשר האגודה זוכה לקיים את הועידה השנתית בבניני האומה, דבר שלא חלמנו עליו בעבר, כאמור. ומאידך – בשבילו זה באמת לא היה משנה איפה נמצאים וכמה אנשים באים. אם זה אלפים רבים ואם זה בן-אדם אחד – בכל מקום בו יכול היה ללמד תורה – עשה זאת בחפץ לב.

זכה מורנו להנחיל את דרכו באהבת ישראל, תורתו וארצו, לבניו אחריו, ובנו הרב בנימין זאב שוורץ ניאות להתראיין לגליון זה ולהעלות רשמים כבירים מהאדם הגדול בענקים, והאופן בו העביר את התורה המסורה לבניו אחריו.

כתיבת תגובה