דעת תורה – ליקוטים (חלק ג') – מרן בעל ה'קהילות יעקב' זצוק"ל ובנו מרן הגר"ח קניבסקי זצוק"ל


להלן כמה מעשים על מרן בעל הקהילות יעקב זצוק"ל מתוך ספר 'ארחות רבינו' (ח"ה עמ' עד):

ג' מרחשון תשל"ד. ר' מאיר סטפנסקי אמר למו"ר [שליט"א] זצוק"ל שיסדר לו היתר יציאה לנסוע לאמריקה למונסי, מו"ר דחהו: יש לי משפחה, אמר לו ר' מאיר סטפנסקי שיוציאו יחד עם המשפחה ועם ר"ח ומשפחתו, ודחהו מו"ר שיושב כבר כאן, וישאר לגור כאן, ואמר לי הגרח"ק שליט"א שאביו סיפר לו ע"כ, ואמר לו האמת שדעתו שאינו רוצה לעזוב את הארץ, מה לי הכא מה לי התם, והוסיף הגרח"ק שאם מו"ר יעזוב תהיה זו הוראה וכולם יסעו ג"כ לחו"ל [וכנראה שמו"ר אמר לו כן כמו שאומר תמיד שכולם מסתכלים עליו].

וספר לי הגרח"ק, בהתחלת מלחמת הקוממיות רצו לעזוב את הארץ, ושאלו את מרן החזו"א זצוק"ל, וענה כל עוד שיוכל להביא תועלת משהו ולעזור עם שהותך בארץ, אסור לך לעזוב, רק אם המצאם בארץ לא יביא כל תועלת אז מותר לעזוב.

י' חשון תשל"ד, מו"ר [שליט"א] זצוק"ל אמר לי: אין לעזוב את ארץ ישראל, הקב"ה יעזור וננצל, האמריקאים אחזם בולמוס של חזרה לאמריקה, הם מפחדים יותר מאתנו כי יש להם דירות מוכנות שם ובקלות יכולים לחזור לשם, לכן רוצים לברוח, אבל מו"ר [שליט"א] זצוק"ל דעתו אינה כן, אלא הקב"ה יעזור גם כאן בארץ. עוד הובא שם: ספרתי למו"ר [שליט"א] זצוק"ל, על גאון אחד מידידיו שנסע לאמריקה, שאלני לאיזו מטרה, האם למסחר, אמרתי לא, אמר לי מו"ר: הלא אסור לנסוע לחו"ל רק לשלושה דברים, אמרתי שהגאון יש לו שיטה משלו שמותר לנסוע גם בשביל צורך קצת, ולאיזה צורך שיהיה מותר, ונסע לנוח, שלחו לו כרטיס, ואמר לי מו"ר שהיתר זה 'איז נישט גלאט' – אינו חלק, שכתוב שמותר לנסוע לחו"ל רק לשלושה דברים (שם ח"ג עמ' קפא).


תשובות ממרן הגר"ח קניבסקי זצוק"ל בענין יציאה לחו"ל

שאלה: מי שפועל לחיזוק קדושת בית הכנסת, האם מותר לו לנסוע לחו"ל לקבר התוי"ט, להתפלל לישועת הכלל והפרט, ובמיוחד לישועת המתחזקים בקדושת ביהכ"נ.

תשובה: אסור לנסוע לחו"ל, רק ללמוד תורה ולישא אשה [מותר].

שאלה: האם מותר לצאת מא"י לזמן מועט ולחזור מיד, או לא. [שיש שרצו להתיר כשיוצא וחוזר מיד, שרק לדיורים מועטים אסרו, ולא ליציאה מועטת ממש].

תשובה: לכתחילה אין לצאת כלל.

שאלה: האם מותר לצאת לחו"ל, בשביל להתפעל מפלאי הבריאה, שעי"ז מתעורר לאהבת ה' [כידוע מהרמב"ם]. ויחשב זאת כמו יציאה לחו"ל לדבר מצוה שמותר וצ"ע.

תשובה: קשה להקל.

(מתוך הספר דולה ומשקה)


דברי מרן הגרח"ק זצוק"ל בענין יציאה לחו"ל לקברי צדיקים

שאלה: בשערי תשובה תקס"ח כתב, שלקברי צדיקים מותר לצאת לחו"ל, האם עבדינן הכי?

תשובה: "כתוב בזה, אבל קשה להקל בזה".

שאלה: כתוב בשערי תשובה סס"ו תקס"ח שמותר לנסוע לקברי צדיקים לחו"ל, מה למעשה?

תשובה: "קשה להתיר. מצוה גדולה יותר היא, להיות בארץ ישראל. ובירושלמי מו"ק פ"ג ה"א – שעדיף לחלוץ מלצאת לייבם בחו"ל, ואין הטעם משום שהיא תבוא לכאן".

שאלה: אשה פלונית שואלת האם לנסוע לליז'נסק, כי עתה היארצייט של רבי אלימלך, וחלמה כי נוסעת לשם?

תשובה: "תאמר לה, כי להישאר בארץ ישראל זה יותר מצוה".

אחד בא לרבנו שיברכו שנוסע לחו"ל עם בנו היום כ"ח תמוז תשע"א, שאלו רבינו להיכן אתה נוסע? ענהו – לאומן. [אמר לו רבינו]: "אינני יודע אם מותר לנסוע לחוץ לארץ בשביל כך… וכי חסר בארץ ישראל להיכן לנסוע? תיסע לרשב"י". השיב אותו אדם, נסעתי ולא נושעתי עדיין, והצדיק הבטיח שיעזור למי שבא לאומן, ועשה עדים על כך, זו מצוה. תשובת רבינו: "תיסע להאר"י הקדוש. גם ארץ ישראל זו מצוה". השואל לא עזב את המקום אלא עמד על עומדו, ורבנו שתק וסעד פת שחרית. אמרתי לרבנו, אני חושש שיעמוד כאן עד שעת מנחה. ענה לי: "אם כן זה טוב, כי בינתיים יעבור הזמן של נסיעתו". ובסופו של דבר בשום אופן לא ברכו על נסיעה, אף שהפציר עוד ועוד, רק ברכו בברכות אחרות.

(כל משאלותיך עמ' קיג-קטו)


סייעתא דשמיא מיוחדת למי שלא יוצא לחו"ל

ראש כולל חשוב שהיה אמור לטוס למחרת לחו"ל לגיוס כספים, נכנס למרן הגרח"ק לקבל את ברכתו לקראת הנסיעה. כשאמר להגר"ח שנוסע לחו"ל, הגיב מיד – למה לצאת לחוץ לארץ! הדבר היה לפלא גדול, כי לפניו היה מנהל מוסד אחר שאמר שנוסע לחו"ל ומרן ברכו בברכה והצלחה. ראש הכולל אמר שהוא בעל חוב והוא חייב הרבה כסף לאברכים ואיך יכול להשאר ולא לצאת לחו"ל לאסוף כסף, אך מרן הגיב ואמר "תסע לצפת!!! לא לחו"ל!" ראש הכולל יצא מהחדר ופגש ידיד וסיפר לו את דברי הגר"ח, הידיד נכנס איתו שוב ואמר להגר"ח שהוא חייב הרבה כסף וכו', הגר"ח אמר לו – אם אתה רוצה תסע, אבל אני נתתי ברכה על נסיעה לצפת! ראש הכולל שמע לדברי הגר"ח, ביטל את הטיסה ונסע למנוחה בצפת. ביום ראשון בערב הלך לבית הכנסת צאנז בצפת ולמד שם עד שנרדם על השולחן. בשעה 10:30 התעורר ושאל מישהו מתי יש מנין למעריב, אמרו לו שיש כאן במקום מעריב בשעה 11:00, וכך נשאר במקום עד 11 והתפלל מעריב. לתפילת מעריב ראה שהגיע למקום יהודי אמריקאי, ולאחר התפילה החליט לגשת אליו ולנסות את מזלו. ראש הכולל סיפר ליהודי הנ"ל את דברי הגר"ח, והוא – כמו בסיפורים – מיד שאל כמה כסף אתה צריך, ראש הכולל השיב את הסכום שחסר לו, הלה אמר לו – תן לי לבדוק את זה, ולמחרת הגיע עם שני צ'קים על כל הסכום!! ובנוסף, אמר שישתדל לעזור לו גם בהמשך! וכשספרו לרבנו את דבר המעשה, אמר בזה הלשון: "מי ששומע ומאמין – ה' עוזר לו".

(גליון דברי שי"ח גליון 208 וישב תשע"ז)


מעשה נוסף שסיפר רב העיר מודיעין עילית הג"ר מאיר קסלר שליט"א: ראש כולל בעירנו משתדל מאד לתת את החלוקה לאברכים בזמן [הזמן אצלו הוא ב-15 למנינם]. בחודש האחרון לא היה כלום, וחשב לנסוע לארה"ב. הוא בא לשאול כאן את רבנו, והתשובה היתה בזו הלשון: "אתן לך עצה טובה יותר. הנה בתשע"ה היא שנת שמיטה, תתישב ללמוד הלכות שמיטה". הוא חשב שרבנו לא שומע  ואמר: אינני מבקש עצה לשיעורים בכולל, אני מבקש עצה לכסף. ושוב חזר רבנו: "העצה – ללמוד שביעית". כיון שכל ניהול ענייניו הם על-פי עצת חכמים, הוא התישב ללמוד שביעית. והנה התאריך 15 חל באסרו חג, וכבר הגיע ערב יו"ט ואין כלום. לפנות בוקר בערב פסח [שעות הלילה שם בארה"ב] הרים ראש הכולל טלפון לאחד מנדיביו ולא ענה. הוא השאיר הודעה בתא הקולי, ולאחר כמה דקות – הגביר חזר אליו ושאלו מדוע טלפן, וראש הכולל סיפר לו שהוא במצב דחוק ומבקש עזרה. הגביר התענין: 'מתי אתה בא לארה"ב'? הוא ניסה להתחמק מתשובה, אך הוא שאלו ארבע פעמים, וכבר לא יכל יותר להתחמק וסיפר לו את הסיפור עם הגר"ח. שאלו הגביר: 'מה ענין שביעית לצ'קים של אברכים'? אבל מיד שאלו: 'כמה אתה צריך'? ענהו – ארבעים אלף דולר, ההוא אמר: ביום ה', שזה 'אסרו חג', יהיה אצלך ארבעים אלף דולר. (כל משאלותיך עמ' תיט)

כתיבת תגובה