תורת האומה – השאיפה לשלטון התורה – מדברי גדולי ישראל


מרן רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל – בעל ה'חזון יחזקאל'

קשר עם ישראל עם ארץ ישראל הוא קשר ארצי ושמימי, ולפיכך הוא קשר נצחי שלא ינתק לעולם. אגוד כפול זה דנשקי שמיא וארעא אהדדי, תחיבתו הראשונה בנחלת אבות מתנת א־להים, ואחרי כן נעשה קשר של קיימא בקשר עליון מן התורה במעמד הר סיני. הלא ״רבו [רובי] תורתו כמו זר נחשבו״ על ארץ אחרת, ואינם מתקיימים אלא על האדמה הזאת שהיא המקלט האחד בכל ארצות התבל לנו ולרוחנו ״שארץ ישראל ראויה לתורה ואין התורה שלמה אלא בארץ ישראל״ (הרמב׳׳ן. ועיין בפירושו על התורה בראשית כו, ה. ובדברים יא, יח), ״כי ישראל קרואים נחלת השם והארץ היא נחלתו, והתורה תלויה בשניהם – בעם השם על נחלת השם, והעוזב אחת עוזב השנית, (ואמרו בבראשית רבה פ׳ לך לך) אם נכנסים לארץ מקבלים א־להותי״ (הגריעב"ץ בהקדמתו בסדור תפלה "בית יעקב"). ויפה אמר מי שעמד על אמת זו: מצב היהודים הוא מיוחד במינו. שאלות העם הדת והארץ קשורות אצלם זו בזו, במדה שאין דוגמתה בשום עם בשום דת ובשום ארץ [בלפור].

מתוך הקדמת "ארץ ישראל – נחלת עם ישראל"

(קדושת ציון גליון 2)


מרן הראשון לציון רבי אליהו בקשי-דורון זצ"ל

"יש לזכור שכל כוחה של המדינה הוא בכך שהיא מדינת היהודים ומקור אחדותנו כעם אחד עיקרו בתורה ובהלכה, ועל כן ברור שהנאמנות לתורה קודמת לנאמנות לאחדות העם, ולא תהא כהנת כפונדקית… תורת ישראל תורה שבכתב ותורה שבעל פה לדורותיה עד ימינו היא המחייבת ועל פיה אנו חיים ונחיה בעז"ה".. (בנין אב ו' עמ' ער"ב)

מתוך ספרו 'בנין אב', חלק ו עמוד ער"ב

(קדושת ציון גליון 50)


מרן רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א

"כן, אנחנו רוצים מדינת הלכה, אנחנו רוצים קידוש השם, לא נבהלים מהם".

בעצרת ברכסים אלול תשע"ט

(מתוך חוברת 'מדינה של תורה: מדינת הלכה בראי רבותינו' בהוצאת קדושת ציון)


כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א

אנו צריכים לדעת את המטרה של המערכה הזאת של שנת תשמ"א, של הבחירות האלו, זהו באמת ענין גדול, אבל אנו צריכים לדעת לחזור להתחלה, שהמערכה הזאת היא לא מערכה עבור עוד חבר כנסת יותר או פחות, תיקון או עוד כמה תיקונים, על אף שהדברים האלו כשלעצמם הם מאוד נחוצים וחשובים… אלא אנו צריכים לחזור לשורש, כבר למעלה ממאה שנה שהיהדות החרדית בראשות גאוני וצדיקי הדור יצאו למלחמה נגד פורקי העול, מינים שנתלבשו להם ולקחו להם מצוה – לקחו ענין של חיבת ארץ ישראל, ובזה נתלבשו ורצו לעקור את הדת ולהוריד מעם ישראל את הצביון ולעשות את העם לעם כמו סבא סבתכא רעמה, כמו עמים אחרים, צרפתים. לא עם ה', לא עם אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, לקחת את התורה מהיהודים, ובמקום זה לתת ליהודים חוקים הטורקיים והרומאים, ואנגליים. וזה היה המערכה של היהדות החרדית עד היום הזה…

אפשר לומר שלא רק לפני מאה שנה התחילה המלחמה אלא מימי דתן ואבירם התחילה המערכה… ישנו המכתב משנת תש"ט שחתמו האדמו"רים ושם רואים בפירוש שזאת הייתה הכוונה… המערכה הזאת נמשכת כסדר, המערכה היא האם א"י היא ארץ כמו ספרד, או שא"י היא ארץ הקודש שהקב"ה הבטיח בעבור ישמרו חוקיו ותורותיו ינצורו, על זאת נסובה המערכה – על שלטון התורה בארץ ישראל. לא עבור תיקונים. המטרה שלנו היא מהפכה, להפוך שבא"י התורה תהיה החוק של א"י, שהגמרא והשו"ע יהיו החוקים של א"י, זהו ודאי בלי שום ספק… אם יהודים היו לוקחים זאת במחשבה, והיו יודעים שאת זה באים להכריע – גורלו של ארץ ישראל, האם ארץ ישראל תהיה ארץ התורה, והיהודים יהיו עמו של הקב"ה… ואם עשרות אלפי יהודים חרדים היו משתתפים בבחירות, והרבה שב־ואל־תעשהניקע'ס והרבה שיש להם חשבונות רבים היו יוצאים ועוזרים, אם היו יודעים שזו המערכה עכשיו כאן, היו בלי שום ספק באים ומשתתפים ועוזרים בדרך שמורים גדולי ישראל ללכת. לנו אנו צריכים לדעת, שאם ישאל השואל שאלו דברים בעלמא ואין לזה תקווה, דברים מופלגים ומופלאים, שלפי החשבון אם נצא לרחוב ולשאול, יאמרו האנשים שאין לזה תקווה וזהו דבר רחוק. צריכים אנו לדעת שהתורה ויהדות הם אינם מתמטיקה, בתורה מצאנו "ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו" ושואל רש"י וכי כך הוא החשבון? שצריך להיות ומאה מכם ב' אלפים, ועונה רש"י "אלא אינו דומה מועטים העושים את המצווה למרובים העושים את המצווה", בתורה אין חשבונות של מתמטיקה. היו הרבה מפלגות בשנים עברו כאן ובחו"ל שלא היה להם שום תקווה שיהיו בשלטון, וסוף עבדו והיצר הרע עזר להם. לנו, על אף שאנו ציבור קטן אף על פי כן, אם כל הציבור יתלכד ועוד ועוד… אנו צריכים לחשב שהיו זמנים בדורות עברו לא הרבה, שרוב מנין ובנין של כלל ישראל היו שומרי תורה ומצוות, ואם השי"ת יעזור בודאי נזכה שגם כאן נגיע למצב הזה… הסבא, מרן מהרי"ד זצ"ל, פירש את הפסוק "ויגרש מפניך אויב ויאמר השמד" אפי' שהקב"ה מגרש האויב, בכ"ז רוצה הקב"ה שאתה גם תעזור, שאתה ג"כ תשמיד, ודאי  שיש דברים שצריך סייעתא דשמיא, רוח טהרה ממרום, אבל הקב"ה רוצה שגם אנו נעזור. צריך עוד לדעת, לא רק שבוע זה כשהולכים לבחירות וזה מספיק אלא כסדר כל שנה וכל חודש וכל יום בשנה, כל יהודי באשר הוא, יכול לעזור לזה להרבות כבוד שמים וכל אחד יש את הכוח לפעול. השי"ת יערה רוח טהרה ממרום ונזכה כולנו להרבות כבוד התורה וכבוד שמים ונזכה לגאולה שלמה ולקבל פני משיח צדקנו במהרה. אמן. 

בכנס לקראת מערכת הבחירות, שנת התשמ"א – מתומלל מתוך הקלטה ומתורגם משפת היידיש

(קדושת ציון גליון נד)


כתיבת תגובה