בענין הספר "ויואל משה" [פרק ח']

גאולה דרך טבע

כתב הרב (ז.):

"עצם הרעיון של לקיחת ממשלה לישראל בעצמם לפני ביאת המשיח מינות וכפירה בדרכי ה' יתברך, כי רק הוא ית"ש המשעבד והגואל"

באור דבריו: שהדרך שבה מנהיג ה' את עולמו היא שרק הוא יכול להגלות אותנו, ורק הוא יכול לגאול אותנו. ואם אנחנו מנסים לעשות פעולה בכוחות עצמנו, בצורה טבעית, הרי זו מרידה ברצון הבורא וכפירה בדרכיו. ולפי יסודו של הרב אין נפקא מינה אם אנו צדיקים או רשעים, לעולם התעוררות עצמית וטבעית אסורה. שכן כתב הרב בהדיא (אות קי"ט), וז"ל:

"ואף אם יהיו כל חברי הממשלה כולם אהובים כולם ברורים אף כתנאים ואמוראים, מ"מ אם לוקחים הממשלה והחירות מעצמם טרם שהגיע הזמן, הוי דחיקת הקץ שהיא כפירה בתוה"ק ובאמונה".  

סיכום דבריו: כל עוד אין גאולה משמים בצורה ניסית, כל התעוררות מצד עם ישראל לחזור למצבו הקודם פסולה היא ואסורה.

תשובה: ובכן, האפשרות לגאולה בצורה טבעית (לפחות בראשיתה), כתובה בתורה, שנויה בנביאים, משולשת בכתובים, והדבר מפוזר בדברי רבותינו הראשונים והאחרונים.

כתוב בתורה:

(במדבר כ"ד, י"ז): "אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל". וכותב אור החיים הקדוש:

וכפל הענין ושינוי הלשון, יתבאר ע"פ דבריהם ז"ל (סנהדרין צ"ח:) שאמרו, שאם תהיה הגאולה באמצעות זכות ישראל יהיה הדבר מופלא במעלה ויתגלה הגואל ישראל מן השמים במופת ואות, כאמור בספר הזוהר (ח"א קי"ט. וח"ג רי"ב:). מה שאין כן כשתהיה הגאולה מצד הקץ ואין ישראל ראויים לה תהיה באופן אחר, ועליה נאמר (זכריה ט') שהגואל יבא עני ורוכב על חמור, והוא מה שאמר כאן כנגד גאולת אחישנה, שהיא באמצעות זכות ישראל שרמז במאמר אראנו ולא עתה אמר "דרך כוכב" שיזרח הגואל מן השמים, גם רמז לכוכב היוצא באמצע השמים לנס מופלא כאמור בספר הזוהר (שם), וכנגד גאולת בעתה שרמז במאמר אשורנו ולא קרוב אמר "וקם שבט מישראל" פירוש שיקום שבט אחד מישראל כדרך הקמים בעולם דרך טבע, על דרך אומרו (דניאל ג') ושפל אנשים יקים עלה, שיבא עני ורוכב על חמור ויקום וימלוך ויעשה מה שנאמר בסמוך:

מדבריו למדנו, ששתי דרכים לגאולה, אחת "מן השמים במופת ואות", ושניה "דרך טבע"[1].

שנוי בנביאים ומשולש בכתובים:

הנה בגמ' סנהדרין (צ"ח.) מובאים שני פסוקים בעניני הגאולה, שנראים לכאורה סותרים, והגמ' מיישבת אותם, וז"ל: "אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב (ישעיה ס', כ"ב) 'בעתה' וכתיב 'אחישנה'? זכו – אחישנה, לא זכו – בעתה. אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב (דניאל ז', י"ג) 'וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה', וכתיב (זכריה ט', ט') 'עני ורוכב על חמור'. זכו, עם ענני שמיא. לא זכו, עני רוכב על חמור".

ודע, קורא נעים, כי גמ' זו היא אבן יסוד בהבנת דרכי הגאולה ובהמשך דברינו אי"ה נרחיב בה.

ואם בכתובים עסקינן, מה לנו ראיה ברורה וגדולה מגאולת בבל שהיתה בצורה טבעית לחלוטין ע"י רשיון כורש מלך פרס, במצב רוחני ירוד מאד, כפופים למלכות הגויים, ובכל זאת לא נמנעו הנביאים ורבותינו הקדמונים והמאוחרים לקוראה בשם גאולה, כנאמר על כורש (ישעיה מ"ה, י"ג):  "הוא יבנה עירי וגלותי ישלח". וכתב הרמב"ן (שמות ב', י"ב), כי הסיבה שאנו משתמשים היום בשמות החודשים שעלו איתם מבבל (שהרי תשרי חשון וכו' הם שמות פרסיים ולא נשתמשו בהם לפני שהגיעו לבבל), היא בשביל להזכיר נפלאות ה' שגאלנו מבבל. וכלשונו: "אבל כאשר עלינו מבבל ונתקיים מה שאמר הכתוב (ירמיה ט"ז, י"ד – ט"ו) 'ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון', חזרנו לקרא החדשים בשם שנקראים בארץ בבל, להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י וכו', והנה נזכיר בחדשים הגאולה השנית".

ובאמת, כל סוגית גאולת בבל אבן מעמסה היא לכל שיטת סאטמר – דוק ותשכח.

והרי לך כמה גרגרים מרבותינו חדשים גם ישנים, המוכיחים שגם גאולה בצורה טבעית והדרגתית גאולה מיקרי.

כתב הגר"א (בביאורו לתיקוני הזהר כ"ז.): "וימין מקרבת כמ"ש וברחמים גדולים אקבצך שיפקון בסיטרא דימינא, אבל בתחילה יתער בשמאלא שמאלו תחת לראשי והוא יהיה פקידה כמו שהיה פקידה בבית שני בימי כורש ולא יצאו בו ואח"כ יתער ימינא". ודע, ידידי הקורא, ששיטת הגר"א בדרכי הגאולה רחבת ידים ומפורטת ביותר, ונתקימו רוב דבריו בימינו בצורה פלאית.

כן כתב ר' יוסף בן כספי (נפטר ה"א ק"א, כתב בספרו תם הכסף ד', מ"ד): "היות אפשרי קרוב צאתנו מן הגלות הזה…או מדוע לא יעשה לנו הא-ל כמו שעשה בבית שני… כורש העביר קול בכל מלכותו "מי בכם מכל עמו"…ומדוע לא יקל שעוד יביא ה' איש אשר יעשה כמעשה משה וילך אל מלך מצרים ומלך תתר וימסרו לו היהודים וארץ ישראל? או יקום מלך ויכבוש את כל ארץ ישראל מיד מלך מצרים הנקרא אלשולטן היום, ויעביר קול בכל מלכותו שנשוב לארצנו… או אולי מבלי כל אלה, יעיר ה' יתברך מחר או מחרתו רוח השלטון היום שימסור ארץ ישראל לנו ויאספו שמה כל היהודים הנמצאים בכל מלכותו וזולתם מארבע רוחות השמים, ובכלל מי יוכל לספר הדרכים, דרכי א-ל… למה נטרח לחשוב איך יעשה ה' כל נפלאותיו… אבל הכלל כי הענין מטבע האפשרי".

וכתב השרף מבריסק, ר' יהושע ליב דיסקין ("הפלס" תרס"ד עמ' 435): "זכו- עם עננא שמיא, על ידי ניסים ונפלאות, לא זכו- כבר אינש, תהיה אתחלתא דגאולה ברשיון הממשלות".

ועתה נעתיק כמה מדבריהם של גדולי החסידות:

בעל התולדות בספרו "פורת יוסף"(עמ' ק"ט.): "שתי דרכים בגאולה אחת בדרך הטבע ואחת למעלה מן הטבע וכו' כי הכל בחירת אנשי הדור".

האדמו"ר מרוז'ין: מובא ב"ספר הזכרונות" לר' אייזק החסיד, שבשנת תר"ח היתה התעוררות בעולם שיגיעו ימות המשיח והגאולה תבוא בקרוב והצדיק מרוז'ין יהיה המשיח. כשהגיעו הדברים לאוזני הרוז'ינאי אמר: לא. הדור הזה אינו ראוי לגאולה נסית וכו'. עם ישראל ישתחרר משעבוד הגוף אם רק יתנו לו רשות לבוא לארץ ישראל בלי ניסים ונפלאות אזי ממילא תבוא הישועה, מתחלה צריך להיות אתערותא דלתתא על ידי עובדות ומעשים של ממש ולא רק במחשבות וברצון בלבד. אני אומר – אמר האדמו"ר מרוז'ין – מקודם תהיה גאולה על פי הטבע כמו בזמנו של עזרא מבית שני, אח"כ בא"י תבוא הגאולה האמיתית הגאולה הרוחנית (עוד עיין בספר 'מגדולי החסידות' דף קנ"ט וב'ספר החסידות' לר"א מרקוס דף רכ"א).

האדמו"ר מקוצק: ר' מנחם מנדל מקוצק כרבו רבי שמחה בונים מפשיסחא האמין גם הוא שהגאולה תתכן בדרך הטבע, וכן סיפר החסיד המפורסם ר' בנציון מאוסטרובה ששמע מחסיד ישיש פעם באחת מנסיעותיו לפשיסחא שעקב אחרי הרבי מקוצק (אז תלמידו של הרבי בונם) ור' אברהם משה (בנו של רבי בונם) ושמע אותם משוחחים על ארץ ישראל והגאולה, ושמע אותם מסכימים שאם יחליטו אומות העולם למסור את ארץ ישראל לידי עם ישראל תהיה זאת אתחלתא דגאולה (היכל קוצק עמוד שי"ח).

חידושי הרי"ם: ובספר "וילקט יוסף" להגר"י מנדלקרן (אות קע"ח) מביא כדלהלן: "סיפר אשר פעם אחת בימי הגה"ק מרן החי' הרי"ם זצוק"ל סיפר לפני מרן זצ"ל אחד מידידיו הגביר רמ"ע ז"ל, אשר נדפס במערכת  העיתון 'ידיעות' אשר בדעת מלכי אומות העולם ליתן את ארץ ישראל לעם ישראל בחזרה, ואמר לו מרן בעל החי' הרי"ם זצ"ל כי אפשר להיות כן. כי בזמן שעם ישראל המה בבחינת לא זכו ח"ו, יהיה הענין עפ"י דרך הטבע.

ולסיום פרק זה אחתום בדברי ר'  אליהו גוטמאכר (בעל החיבור "קן מפורשת"): "בעו"ה טועים רבים בחשבם שיהיו יושבים בחברת השעשועים כל אחד כפי דרכו בביתו, ופתאום יפתחו שערי הרחמים, ויעשו מופתים בשמים ובארץ, וכל יעודי הנביאים יתקיימו ויקראו אותם ממקום שבתם. אבל לא כן הוא, מה יהיה יותר מקץ השבעים שנה דבבל שהיה מיועד מתחילה עד כאן ותו לא, ובכל זאת עד כמה התאמץ דניאל כמו בקפיטאל ט', ועד כמה התקרב נחמיה להטבע, ולא אמרו כהמתחכמים שבו איש תחתיו הגאולה צריכה לבוא".

אתה הראת לדעת, שישנן שתי דרכים לגאולה, אחת דרך ניסית, ושניה דרך טבעית, ודבר זה תלוי בזכותן של ישראל, והרוצה להתעקש ולומר כי גאולה היא לעולם ניסית, כובד הראיה מוטל עליו. ועתה, תסתער עלינו גם הסתער לכאורה קושיה עצומה, היתכן שיחל ה' גאולת עמו ע"י אינשי דלא מעלי? הכזאת גאולה תיקרא?! ובכן, להבין דבר זה לאשורו הב לי ידך ובא נא עימי למאמר הבא.


[1] הרב (אות סט) רצה להסביר את דברי אוה"ח באופן אחר. עיין מה שכתבנו בנספחים.

כתיבת תגובה