גִּילִי מְאֹד

גִּילִי מְאֹד בַּת צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלַ‍ִם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת. (זכריה ט' ט')

וקשה.

א. מה משמח בזה שהמשיח הוא עני, ורוכב על חמור, והרי זה הביטוי של גאולה בעיתה בדרך הטבע וללא ניסים, וכי דווקא מפני שהמשיח לא יעשה ניסים זו סיבה לכך ש"גילי מאד בת ציון?

(סנהדרין צ"ח א, וכלשון האור החיים במדבר כ"ד "פירוש שיקום שבט אחד מישראל כדרך הקמים בעולם דרך טבע, על דרך אומרו (דניאל ג) ושפל אנשים יקים עלה, שיבא עני ורוכב על חמור ויקום וימלוך")

ב. מה התוספת בפסוק הנה מלכך יבוא לך, מה באה להוסיף המילה לך?

והתשובה היא הפלא ופלא,

כי הנה כאשר מדברים על גאולה ניסית, חוץ לגדר הטבע, וניסים עצומים ונוראים, גורם הדבר יראה וריחוק בליבות ישראל,

והסיבה לזה שאנשים מפחדים שתבוא הגאולה היא: כי הפרשנות האוטומטית לגאולה של חוץ לדרך הטבע היא ביטול העולם איך שהוא מוכר לנו היום, וזה מפחיד מאד,

מפני שניסים כאלו הרי הם ביטול הבחירה, ואנשים מרגישים שאם לקחת להם את הבחירה כאילו לקחת להם את האישיות, ומזה באים כל מיני חרדות, וכן תחושות לא נעימות של "מי יודע אם נהיה ראויים"

אבל הלא חלק מרכזי מהאמונה בגאולה ובמשיח, הוא שזה לטובתם ולהנאתם של ישראל, ולא עוד אלא שמחויבים אנו לצפות לו, וכלשון הרמב"ם  (מלכים י"א) וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבינו. ואם ליבנו בפחד ימלא, כיצד אע"פ שיתמהמה נחכה לו ?

ואם תאמר יבא תישבי ויתרץ קושיות ואיבעיות, אם כן כיצד היום בטרם בא משיח צדקנו נוכל להתחמם בשמחת אמונת ביאתו, ואיך נקיים ההלכה אשר מחובתנו לחכות ולצפות לו?

לכך מתנבא זכריה וקורא בשם ה'

גִּילִי מְאֹד בַּת צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלַ‍ִם

ומה גילה זו עושה, ומה קול תרועה אשר אנוכי שומע,

הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ 

יבוא לך, דייקא לטובתך והנאתך,

ופן מתייראת את, ושמא מפחדת את, ושואלת כיצד אגיל כיצד אריע,

הלא זה מפחיד מאד כאשר ימטו מוסדות תבל, אל תיראי ואל תפחדי, כי גם היום בטרם בא מלכך, גם היום כאשר המצב הוא יבוא לך, לשון עתיד, יש בכוחך להגיל ולהריע, כי

צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא

 עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת.

אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים, ומחדש דברים בעולם, או מחיה מתים, וכיוצא בדברים אלו שהטפשים אומרים. אין הדבר כן. (רמב"ם מלכים י"א) גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, עני ורוכב על חמור, אני מאמין בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו.

כתיבת תגובה