מרן המשגיח הגה"צ רבי משה וולפסון זצוק"ל

בי"ז בסיון הסתלק לבית עולמו מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי משה וולפסון זצוק"ל, משגיח בישיבת 'תורה ודעת', רב קהילת 'אמונת ישראל', ומגדולי המשפיעים בדור האחרון. על אף מגוריו בארץ העמים, נודע רבי משה בחיבתו הלוהטת לארץ הקודש, מרבה היה לדבר עליה בשיחותיו לפני תלמידיו, ואף מרבה היה לבקר בה לפרקים. אחד מנכדיו סיפר לנו, כי סבו הקפיד שבכל אחת מסעודות השבת יהיה על השולחן לפחות מאכל אחד מארץ ישראל.

אם נרצה לקבל מושג על גודל חיבתו של המשגיח זצ"ל לארץ הקודש, שבאה לידי ביטוי גם בשיחותיו הרבות לתלמידיו על מעלות ארץ ישראל, אפשר ללמוד על כך ממעשי ידיו של תלמידו להבחל"ח הרה"ח רבי אפרים גלסמן שליט"א, מנהל רוחני בישיבת 'תורה ודעת'. הרב גלסמן הוציא לאור את 'ספר ארץ ישראל – לעורר את האהבה הישנה', ספר שלם העוסק בחיבת ארץ הקודש, ומלקט מדברי חז"ל וגדולי הדורות במעלת ארץ הקודש וגדולת עניניה. פרק שלם בספר מלקט שיחות של רבי משה וולפסון זצוק"ל בעצמו בשבח ארץ ישראל.[1]

בהקדמה לספר, מציין המחבר כי ספר זה בא לעולם בזכות המשגיח זצ"ל: "ספר זה כל כולו בא מההתעוררות שהשפיע לי ולבני גילי על ידי שיחותיו במשך יותר מיובל שנים, תמיד מעורר אותנו על ענין חשיבות ארץ ישראל בכל דבר קטן וגדול ששייך אליה. והדריכנו לחבבה בחיבה יתירה".

בהסכמה שכתב המשגיח לספר זה כתב בין היתר: "שמחתי לראות שנתת לבך לעסוק בצרכי גבוה היא ארץ ישראל הגבוה מכל הארצות, ולהשפיע מאהבתך העמוקה והנאמנה את ארץ הקודש גם לאחיך בני ברית, ולהכניס בלב ישראל ובפרט המבקרים ודרים בה, חיבת וקדושת הארץ אשר מאד נחוץ בדורנו לחדש ולעורר את 'האהבה הישנה', וישתוקקו לה כבימי קדם. הלא כל גזירת הגלות היא כי בעווה"ר מאסו בארץ חמדה, וכשמעוררים אהבתה, מחישים ומקרבים גאולתנו בב"א".

מלבד ספר זה, הוציאו תלמידיו ספר שלם מתורתו של המשגיח זצ"ל בעניני ארץ הקודש בשם 'ציון ועריה'. הספר מלקט בתוכו פנינים יקרות במעלתה הכללית של ארץ ישראל ופירותיה, ושבח הדרים בה, לצד הבחנות מיוחדות של כמה ערים מסוימות, בהן ירושלים, יריחו, טבריה, מירון ועוד. ספר זה הוא ליקוט מתוך סדרת הספרים 'אמונת עתיך' שכתב המשגיח על המועדים, ובמכתב ברכה שנדפס בראש הספר, מבטא המשגיח את גודל יקרת ארץ הקודש, והחשיבות הגדולה שראה בדיבור בשבח הארץ כתיקון לחטא המרגלים שהוא שורש הגלות: "כל הקורא בתורה, בנביאים ובכתובים, וכל העוסק בכל חלקי תושבע״פ, עומד ומשתומם מההפלגה היתרה הכפולה ומכופלת של שבח ארץ ישראל שמצינו בתורהואם כל החורבן והגלות נצמחו מחטא המרגלים שהוציאו דיבה בגנותה של ארץ ישראל, כל שכן וקל וחומר במידה טובה מרובה, כמה זכות וקירוב הגאולה וקיבוץ גלויות מתעוררים למעלה ע׳׳י דיבורים של שבח ארץ ישראל".

בשיחותיו, עמד המשגיח גם על הגורם לכך שבדורות האחרונים נתקררה מעט התשוקה לארץ ישראל אצל שומרי המצוות (ספר ארץ ישראל, עמ' של"ד): "בתקופה האחרונה הקרוב לזמננו, נתקרר ענין התשוקה לארץ ישראל, ואינו כלכך אשמתנו, כי הצליח מעשה שטן והציוניסטן נעשו כבעלי בתים על ארץ ישראל, ועשו רעש גדול לעורר בני אדם לנסוע לארץ ישראל, כדי להיות חלוצים לעבוד על האדמה וכו', וגדולי הדור עיני העדה פחדו להניח לבני ישראל לנסוע, בחששם שמא ח"ו ימשכו בתר קלקולם ל"ע, ולדאבוננו בעוה"ר הרבה נתקלקלו, ולכן דוקא היהודים החרדים ומדקדקים במצוות ביותר, לא רצו ללכת לארץ ישראל, והיו צודקים, וכך ראוי להם, כי היה סכנה רוחנית ללכת באותו זמן".

ואמנם, מסיים המשגיח, כי כיום כבר אין לא קיים החשש הזה, מכיון ש-"די היינטיגע ציוניסטען וואלטען פארקויפט גאנץ ארץ ישראל פאר א טאפ לינזען" [-הציונים של זמננו מוכנים למכור כל ארץ ישראל בשביל נזיד עדשים]. ולכן: "כהיום אין סכנה לחמוד ארץ ישראל, כי בין כך אצלם אין כאן חיבת הארץ כלל, וממילא אין חשש, וזהו התיקון של 'וימאסו בארץ חמדה', שזו היתה הסיבה שדור המדבר לא נכנסו לארץ, ועל זה נגזר 'ולזרותם בארצות', שבני ישראל יהיו בגלות, ונכלל בזה גם גלות ימינו. וצריכים לעורר את חמדת הארץ". מתבקשת השאלה, מדוע המשגיח עצמו לא עלה לגור בארץ ישראל. הוא בעצמו התייחס לאותה שאלה בהקשר לרבו רבי שרגא פייבל מנדלוביץ זצוק"ל. בספר על רבי שרגא פייבל (שלוחא דרחמנא, אהרן סורסקי), העיד המשגיח על רבו, שאף שבהרבה עניינים הוא מסר את נפשו למען כלל ישראל, אך מסירות הנפש היותר גדולה היא מה שהוא נשאר באמריקה, חרף געגועיו העזים לארץ ישראל. אחד מתלמידי המשגיח מסר לנו, שרק מי שהושפע ממנו יכול להבין אל-נכון את הדברים, כי המשגיח עצמו הושפע מהקשר של רבו לארץ ישראל, ומי שהכיר את המשגיח והושפע ממנו, יכול להבין שזה ההסבר גם על המשגיח בעצמו, שעבורו זו היתה ממש מסירות נפש לא לעלות לארץ ישראל. התלמיד הוסיף, שכנראה הסיבה היתה כדי להשפיע על בני חו"ל להתחבר לתורת חיים, והוא הבין שזוהי מצוה שאי אפשר לעשותה ע"י אחרים. והאמת, שהוא הגדיר את עצמו כתושב ארץ ישראל, שרק יש לו ג'וב [עבודה] בחו"ל.


[1] כפי שצויין בראש הספר, ניתן לקבלו כקובץ PDF ללא תשלום באימייל: eytorah@gmail.com

כתיבת תגובה