בית המדרש (80) – "לשכנו תדרשו ובאת שמה" – כאשר עם ישראל ידרוש, אז הוא יקבל

הרב פנחס זלצמן

ראש כולל ש"ס 'זרע שמשון' באסטאן

ביתר עילית

לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה (דברים יב ה).

מבאר בעל התפארת שלמה, שהדרך להגיע ל'שמה', היינו לבית המקדש, עוברת דרך 'לשכנו תדרשו'. עם ישראל צריך 'לדרוש', וכאשר הוא יפתח את הפה וידרוש, אז הוא יקבל. וזה חלק מלשונו בפרשת מסעי:

"כי הנה צריך כל איש להשתוקק בכל לבבו על ארץ ישראל וקדושתה, כמ"ש 'שאלו שלום ירושלים', 'ציון דורש אין לה' – מכלל דבעי דרישה. וענין התשוקה היא מועלת בעצמה על הגאולה העתידה במהרה בימינו.. והנה ההתעוררות הלזה של תשוקת הארץ כשתהיה באמת מעומק הלב, שידאיב באמת בנפשו על כבוד ארץ הקדושה – הנה בזה מעורר למעלה הרחמים והרצון על הגאולה במהרה, כמ"ש 'שאלו שלום ירושלים' – על-ידי כך 'ישליו אוהביך', במהרה בימינו. וכן מצינו זה בבני יוסף, שמכח תשוקתם לארץ ישראל, עד שהרע בעיניהם שתסוב נחלה, כמו שאמרו. הנה על-ידי כך המשיכו הציווי מה' לא 'תסוב נחלה ממטה למטה' כנ"ל. ואם לא היה תשוקתם כל כך, לא השיגו הציווי בזאת. וכן מצינו כדומה לזה בענין פסח שני, במאמר האנשים הטמאים שהיתה תשוקתם גדולה מאד לעשות הפסח, ומקירות לבבם צווחו – 'למה נגרע לבלתי הקריב את קרבן ה". על-כן נעתר להם ה' ונתן להם מצות פסח שני. כי על-ידי תשוקתם הנכונה לפני ה', המשיכו הלכות חדשות הנ"ל. הנה כמוהם אם תגבר התשוקה בלב איש מבני ישראל אל הארץ ובנין בית המקדש, הלא חיש מהר יעתר להם, כי הלא בנוי ועומד הוא למעלה, רק שצריך לבקש עליו להורידו, כמ"ש 'לשכנו תדרשו ובאת שמה'".

הוי אומר, שהדרך להביא את ה'שמה' היא רק באופן אחד ויחיד של 'לשכנו תדרשו', שאז נגיע ל'ובאת שמה'.

נעתיק עוד חלק מדבריו: "וכמ"ש דוד המע"ה, שהתעורר מעצמו על בנין בית המקדש ויעתר לו ה' כמבואר בכתוב, ועל שם זה נקרא 'דביר ביתך' – לשון 'דבור', שצריך לבקש מה' יתברך עליו להבנות במהרה, וכל המתאבל על חורבן ירושלים זוכה ורואה בנחמתה, כי כל האומר כן באמת בתפלה – 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב' – הנה פועל באמת זה למעלה על קירוב הגאולה כנ"ל.. והוא שכתוב – 'ואמר הדור האחרון בניכם אשר יקומו מאחריכם, על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת'. שיש להבין למה תלה הכתוב דוקא בדור האחרון, ולא ישאלו זה קודם לכן. אך הנה כמו שבארנו, כי הדור ההוא אשר יתנו עיניהם ולבבם לשאול על זה והם ידאבו על חורבן הארץ וירושלים כנ"ל, וע"י תשוקתם ודאבון נפשם על הארץ הנה יתעוררו הגאולה, והם יהיו הדור האחרון קודם הגאולה כנ"ל, והוא שכתוב 'ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים' וגו' – עיין שם ברש"י. והבן".

רק לאחרונה חווינו את נפלאות ה' יתברך במתקפת החיזבאללה שתוכננה, ובמתקפת הנגד. נשים לב, שהכל כתוב בדברי חז"ל. כותב בעל הטורים בפרשת עקב על הפסוק 'המסות הגדולות וכו" (דברים ז יט), שבפסוק זה ישנן כל אותיות הא-ב חוץ מהאות ב'. וזאת, כי הפסוק רומז לנו, שאת כל המסות הגדולות ואת כל הניסים שנעשו במצרים, הקב"ה יעשה לנו פעם נוספת בגאולה העתידה.

ואל תשיבני את הטענה הידועה, שהרי זו מלכות רשעה ציונית, ואיך הקב"ה יעשה להם ניסים. כי ידועים דברי המלבי"ם במיכה (ד ח) על שלשת שלבי הגאולה, שבשלב הראשון תתחלנה הגלויות להתקבץ, ואחר כך יגיע שלב של "הממשלה הראשונה", בדיוק כמו שקוראים לזה היום. ורק אחר כך יהיה "ממלכת לבת ירושלים", שימלוך מלך המשיח בממלכה קבועה. אז אני מעדיף להאמין שהקב"ה מתכנן הכל, מאשר לחשוב כמו חלק מהקנאים, שהקב"ה רח"ל 'נרדם' וקמה לו מדינה לא מתוכננת מבלי שישים לב, רח"ל מהאי דעתא.

אז הקב"ה עושה איתנו ניסים ונפלאות כל הזמן. גם בתוך המלחמה ובתוך כל המצב. אבל מה אנחנו רוצים לעשות? לארגן טיסות מסודרות לאומן שלא יופרעו מהמלחמה באוקראינה, או לארגן הכנסת אורחים פה ושם, כאילו כל מה שאנחנו רוצים זה רק לשמר את מה שהיה? הגיע הזמן ש'נגדיל ראש', זה לא אמור להשאר כך לנצח. יש מקום הרבה יותר חשוב ומצופה לנו, ועל המקום הזה אתה עצמך מתפלל באומן או בחצר האדמו"ר או בישיבה – 'והעלינו לציון עירך ברינה'. אז אולי באמת נבין שזה הפתרון האמיתי, ונבקש את זה באמת.

חז"ל הקדושים אומרים לנו, שהשלב הבא שיהא עלינו לעשות באחרית הימים, הוא ברור ומוגדר. על הפסוק בהושע פרק ג – "אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' א-להיהם ואת דויד מלכם ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים", אומרים חז"ל את דברי רשב"י, שעם ישראל מאס בשלשה דברים בימי רחבעם – במלכות שמים במלכות בית דוד ובניין בית המקדש. ועליהם "אמר רבי שמעון בן מנסיא: אין מראים סימן גאולה לישראל עד שיחזרו ויבקשו שלשתן".

אז אין מה לעשות. התפקיד שלנו הוא "לשכנו תדרשו ובאת שמה", "ואמר הדור האחרון", הדור שיבין שזה הפתרון האמיתי. ובכדי שנגיע לזה אומרים לנו חז"ל מה עלינו לעשות, וכאן התפקיד הוא פשוט וברור, פשוט לא להתבלבל, אלא לקיים את מאמר חז"ל ולדרוש את שלושתם. עומדים אנו בימי הרחמים והסליחות, ומלאים בקשות כרימון, אך עלינו להתחזק בעיקרו של יום, לפתוח את הפהולבקש מרבש"ע את הפתרון האמיתי לכל המצב: מלכות שמים, מלכות בית דוד ובנין בית המקדש. יכול להיות שבתחילה זה יראה לך מוזר, מה זה הדברים האלו בדיוק? ומה זה קשור אלי? אבל אין ספק שתתחבר, כי הנביא אומר שזה יקרה, אז זה יקרה. אין לנו שום פתרון אחר, כי אם "אחר ישובו בני ישראל וביקשו את ה' א-להיהם ואת דוד מלכם ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים".

כתיבת תגובה