בית המדרש (79) – [ על הארץ] היכן מועילה זכות אבות

לכבוד מערכת 'קדושת ציון',

לצערי הרב לא יכלתי להגיע לועידה, על אף שמאוד רציתי, אך ניסיתי להשתתף עם יראי ה' מרחוק. על כל פנים, אשמח לשתף את הציבור בהבנה חשובה ביותר המבוססת על דברי הגאון בעל 'אם הבנים שמחה' 

כידוע, מורנו ה'אם הבנים שמחה' בפתח דבריו ב'הקדמה ראשונה' מביא את דברי רבינו בעל התניא זי"ע, שכתב במכתב לרה"ק מברדיטשוב זי"ע, שנגאל בזכות ארץ הקדושה ויושביה, וממשיך – "היא שעמדה לנו ותעזור לנו בכל עת". הוא לומד מכך, שבזמן שישראל חלילה בצרה, יוכלו להנצל בזכות הארץ ויושביה. לאחר מכן הוא מביא ראיה ליסוד זה מהפסוק בפרשה שקראנו בפרשת בחוקותי – "וזכרתי את בריתי יעקב… והארץ אזכור", דאפילו כשחלילה תמה זכות אבות, זכות ארץ ישראל תחלצם ממצר עיי"ש דבריו הנפלאים בסגולת זכות ארץ ישראל.

בצורה אחרת ראיתי מובא בספר 'תורת אהרן' של הרב אהרן בן שמעון, שהיה רבה הראשי של צפת, שמדייק מפסוק זה באופן קצת שונה, שזכות אבות מועילה רק בארץ ישראל. הוא מביא ראיה מאלימלך איש נעמי, שעזב את ארץ ישראל ומת, וכמו שאמרו חז"ל בבבא בתרא (צא.).

והנה, אלימלך היה בנו של נחשון בן-עמינדב! לנחשון, כיודע, עמדה זכות קריעת ים סוף, וכל זאת לא הועיל לו כשעזב את ארץ ישראל.

המסקנה הפשוטה היא, כי בדורנו, כאשר אנשים מחפשים/מחדשים חדשים לבקרים כל מיני סגולות שונות ומשונות [שלפעמים כדי להשיגן צריך לרכוש כרטיס טיסה ולהפליג הרחק מעבר לים], טוב לפרסם את הדברים הללו, שמבוססים על פסוקים, בדבר גודל סגולת שמירת ארץ ישראל, ודעו נא כי "לא בשמים הוא, ולא מעבר לים הוא, כי קרוב אליך הדבר מאוד".

ואולי זו זכות נעמי, ששבה לארץ ישראל, למרות שספגה בשל כך בושות גדולות, שזכתה שעל ידי הקרבה זו למען ארץ ישראל, נתגלגל ובא מזה לידת דוד המלך, וכל מלכות בית דוד, עד משיח, וכמ"ש ב'אם הבנים' כמה פעמים, שבזכות ישוב הארץ תבוא הגאולה.

וזכות נעמי, תעמוד לכל דורשי ציון בטהרה, להביא לגאולת ישראל בשלמות.

בכבוד

א. ב., 

אשדוד

כתיבת תגובה