יש"כ על הגליון הנפלא כמו תמיד.
ראיתי מה שכתבתם על מו"ר הגר"ל מינצברג זצוק"ל. גם אני זכיתי לשבת בוועדים (לאברכים ליטאים) אצלו בבית, ותמיד ידענו שאם יתגלגל איכשהו וייזכר בנושא של תקומת ישראל בזמננו יש לנו עוד שעה של שיחה… היה מתאר באריכות ובמתיקות את החסדים הגדולים שד' עשה לנו.
יש עוד נקודה (ולא התייחסו אליה המתראיינים) ר' לייב היה מאוד 'לאומי' ואף שלא תמצא את המילה הזו בכל ספריו אבל התוכן שלה נמצא בכל מאמר שלו. דהיינו כל הגישה שלו היתה הסתכלות על עם ישראל ולא על יחידים והיה דורש על המושג אומה ועל חילוקי הלשונות בין 'אומה' 'גוי' 'עם'. וידועים דבריו שהברית המיוחדת של ניצבים היא חריגה שהיא ברית עם היחידים. ועוד דרשות רבות. ויש דרשה מפורסמת שבה הוא זעק על אחד מספרי המוסר 'זה ספר לגוים לא ליהודים', כי כל דבריו על חיוב עבודתנו אינם מיוסדים על האבות ועל יציאת מצרים והברית עם ד' וארץ ישראל והמקדש, ומי שקורא את הספר לא מבין מה נתייחדו ישראל. כמובן שאח"כ הוא הסביר בטוב טעם את דרכו של הספר, אבל לשון חריפה כזו שהשתמש בה אז, מתאימה רק למי שחי בצורה ברורה את ההתקשרות של אומתנו לד'. אגב, מתנגדיו עשו 'מטעמים' מלשון זו, ומענין מאוד שאת הפרסום הגדול לתורתו של ר' לייב עשו מתנגדיו, ואנשים שקראו את הדברים מאוד נהנו (ויש שהסתייגו מהחריפות ויש שהבינו מאיפה זה בא).
יש"כ שעשיתם זכרון לצדיק זה. וברור שההולכים בדרכו לא יעוותו את המוח ולא ינסו בכח לחשוב דברים הפוכים מהמציאות.
תמשיכו לעשות חיל, ונזכה לראות בישועת ישראל
ש.ד.