בית המדרש (82) – [על התקופה ותהליך הגאולה] הערה בדברי ה'ויואל משה'

לכבוד 'קדושת ציון' מצורף תוספת הערה חשובה, וזה לשון הויואל משה (במאמר שלש שבועות סימן ס״ח) והנה המהרסים לקחו גאולה מעצמם ע״י השתדלות מגונה אצל האומות… תולין עצמם באילן גדול הרמב״ן ז״ל בשיר השירים (פרק ח׳ פסוק י״ג) שכתב שברשיון מלכי האומות ובעזרתם ילכו לא״י עכ״ל הויו״מ. הויו״מ דוחה את הראיה מדברי הרמב"ן בטענה שמדובר אחר ביאת המשיח, וז״ל: ועוד הלא מבואר שם תיכף בדברי הרמב״ן שכתב הטעם שיהיה מלך המשיח עני ורוכב על החמור רמז כי לא בקשתם ובחרבם ירשו ארץ ולא בסוס ורכב כי אם ברצון הבורא שיפיל וישפיל כל האומות לפניהם …ומבואר בזה בפירוש שדעתו ז״ל שלא יהיה גאולה ע״י שום השתדלות טבעי ואף לא יצטרכו לכלי זיין… וע״כ שגם מ״ש קודם שיהיה בעזרת האומות אינו אלא ענין נסי… שישלימו עם מלך המשיח כל האומות כי יתבהלו מפניו עכ״ל הויו״מ.

ברם המעיין בשלימות דברי הרמב״ן שם יראה שיהיה אתחלתא דקיבוץ גלויות לפני משיח ובני ישראל ישתמשו בכלי זיין לפני ביאת המשיח. וז״ל הרמב״ן (בא״ד) ידוע כי… גלו י׳ השבטים קודם (מנשה) [יהודה] ובנימין… ושהלכו בגלות ראשונה כן יצאו מן הגלות תחילה ולאחר זמן יצאו בני יהודה… וימשחו להם בית ישראל משיח (היינו משיח בן יוסף כמבואר בהמשך דבריו שהוא ימות במלחמה) ויכבוש ארצות ומלכים ויבא לירושלים ויבנה אותה… וימות במלחמהואחר כן יבואו הנפוצות המפוזרים בין העמים ושמו להם ראש א׳ הוא משיח בן דוד… ואפשר שבין שתי קיבוץ גליות אלו יהיה זמן מרובה ובתוך כך יהיו רועים על העתים (נדצ"ל: מרועים מכל העתים) לברר וללבן בו רשעי ישראל ולהתיך אותם כהיתוך כסף בתוך כור, כמו שארע ביציאת מצרים… שהגאולה כמו כן תברר ותתלבן, כלומר שלא תהיה בפעם אחת, כמו שמצינו בבית שני שהיה בין בנין הבית ובין הפקידה י״ח שנה, ומיציאת מצרים עד שנכנסו לארץ מ׳ שנה ובעת ההיא יגברו המלחמות והמהומות העצומות עכ״ל הרמב״ן עיי״ש בפנים באריכות דבריו.

הרב אלימלך טייטלבוים

כתיבת תגובה