בית המדרש (82) – [על התקופה ותהליך הגאולה] תפילה לרגל המצב

לכבוד גליון קדושת ציון,

אני מצרף בזה פזמוני תפילות שחיברתי לעצמי לאומרם לרגל מצב המלחמה, וחשבתי לשתף בהן את ציבור הקוראים אולי יהיה מי שיפיק תועלת מכך. ואני מצרף גם הקדמה קצרה להסביר את נחיצות הענין.

בברכה, שמואל ב. קריינס

מודיעין עילית


תפילה על הגאולה ועל התמורה

בעת צרה, כאשר גוברת מידת הדין, מצווה להתפלל ולהגביר נגדה את מידת הרחמים, ל"בל ייקוב הדין את ההר", רצוני לומר, זכות אבות הנמשלת להרים (ר"ה יא.). התפילה דלהלן מיוסדת על אדני קודש של תורה שבכתב ושבע"פ, פירוש ולא חידוש, למען תהא שכינה מדברת מתוך גרונו של המדברה. התפילה באה ללמד סנגוריא על ישראל, אשר גם הריקנים שבו מלאים זכויות כרימון, וללמד חובה על אויבינו, ולהפשיט את ישמעאל מכל זכות, וגם מזכות מילתו אשר מעכבת את הגאולה, ולהציגהו לפני מידת הדין לטרף במקומנו. כי יראתי פן תהא עבודת הישמעאלים, אשר טועים ותועים, אבל הא מיהא מאמינים איכשהו באחדות ה', לרצון כלשהו לפני הבורא. שהרי כתוב לגבי מלך מואב, עובד עבודה זרה, אשר הקריב באופן אשר ה' לא ציוה מעולם, "ויקח את בנו הבכור אשר ימלך תחתיו ויעלהו עלה על החמה ויהי קצף גדול על ישראל ויסעו מעליו וישבו לארץ" (מלכים ב, ג:כז), וכעניין זה מצינו שמשה התפלל שלא יתקבלו מנחת החוטאים בנפשם בעדת קורח לפני ה'. לכן, אשלוף חרבי ואשא קשתי, ועל משמרתי אעמודה ואתיצבה בבית ה' בלילות להתחנן לפני ה' על דבר זה, להרבות רחמים עד יעבור זעם. תפילה זו גם תדבר אודות אדום ושאר אויבינו, ותכליתה להחיש הגאולה ברחמים. וכבר גילה לנו הקב"ה שלא יביא הגאולה עד שנבקש אותה, ולא די בתשובה. שכן כתוב בישעיה (כא:יא-יב): משא דומה: אלי קורא משעיר "שומר מה מלילה, שומר מה מליל?", ענה לו, "אמר שומר, אתא בוקר וגם לילה, אם תבעיון בעיו, שובו אתיו," ופירש רש"י: דומה – הוא אדום וכו'. אלי קורא משעיר – אמר הקדוש ברוך הוא: אלי קורא הנביא או המלאך מעול מלכות שעיר. שומר מה מלילה – שומר ישראל מה תהא מן הלילה והחשכה הזאת? אמר שומר – הקדוש ברוך הוא. אתא בקר – יש לפני להזריח לעשות בקר לכם. וגם לילה – מתוקן לעשו לעת קץ. אם תבעיון בעיו – אם תבקשו בקשתכם למהר הקץ. שובו אתיו – בתשובה. כן יהי רצון.

שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל, וְגוֹאֵל יַעֲקֹב,

שׁוֹמֵר מָה מִלֵּיל? וְאִם דִּין הַר יִקֹּב,

קַח נָא אֶת יִשְׁמָעֵאל, וְאֶת אוֹיְבַי לָקֹב.

וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל, וּלְשָׁבֵי פֶּשַׁע בְּיַעֲקֹב.

מִי עוֹד נִצָּבִים, תִּינוֹקוֹת שֶׁנִּשְּׁבוּ,

בָּנִים שׁוֹבָבִים, הֲשִׁיבֵם וְיָשׁוּבוּ,

קַבְּצֵם כִּכְשָׂבִים, וְרָבּוּ כְּמוֹ רָבּוּ,

וְאִם דִּין הַר יִקֹּב, חֲדַל נָא מִי יָקוּם יַעֲקֹב.

וְאִם עָלָה קֶצְפְּךָ, עַל גְּבָעוֹת וְהָרִים,

אַל יָמוּשׁ חַסְדְּךָ, מֵעֲנִיִּים סוֹעֲרִים,

וּבְרִית שְׁלוֹמְךָ, עִם אֵשֶׁת נְעוּרִים,

וְאִם דִּין הַר יִקֹּב, מִי נָתַן לִמְשִׁסָּה יַעֲקֹב?

אוֹמֵר וְעוֹשֶׂה, עֲשֵׂה לְמַעֲנִי,

הֱיֵה לִי מַחֲסֶה, עֵת תָּדוּן דִּינִי,

בְּצִלְּךָ כַּסֵּה, אוֹתִי עִם עֲווֹנִי,

וְאִם דִּין הַר יִקֹּב, לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב.

לָמָּה רָחוֹק הַקֵּץ, וְקָרוֹב בַּעַל גְּבוּרָה?

יָ-הּ לְמַעַנְךָ הָקֵץ, שִׁמְךָ עָלֵינוּ נִקְרָא,

עֲצַת שָׂטָן שַׁקֵץ, הוּא לֹא עִמָּנוּ בְּצָרָה,

וְאִם דִּין הַר יִקֹּב, אָנָּא מַלְכִּי, אַתָּה הוּא אֱ-לֹהִים, צַוֵּה יְשׁוּעוֹת יַעֲקֹב.

*

וְאֵיךְ יִתְחָרֶה עַם אָהֳלֵי קֵדָר, אֶת עַם אֶחָד עִטַּרְתָּ כָּבוֹד וְהָדָר?

כִּי אֵיךְ יִדָּמֶה: (בנגינת "על ישראל")

עַם יַד כֹּל בּוֹ, עָלָיו נִחַמְתָּ, לְעַם אָהַבָתִּי רַק אוֹתוֹ נַמְתָּ,

עַם כְּכַלְבּוֹ אוֹכֵל נְבֵלוֹת, לְעַם בָּחַר יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת,

עַם גֵּרַשְׁתָּ וְנִכְבָּשׁ עַל מִצְרִית, לְעַם גָּאַלְתָּ מִמִּצְרַיִם בִּבְרִית,

עַם בִּרְבוֹת עָשְׁרָם מַחֲרִיבִים, לְעַם דַּלִּים מֵטִיבִים,

עַם רַק רַע כָּל הַיּוֹם יִצְרָם, לְעַם הוֹגִים תָּמִיד בְּתוֹרַת יוֹצְרָם,

עַם הִגִּישׁ לָנוּ בְּצָמָא נְפוּחִים, לְעַם וְשִׁמְךָ לֹא שׁוֹכְחִים,

עַם בְּסַאסְּאָה בְּשַׁלְחָהּ תְּרִיבֶנָּה, לְעַם זוֹ קָנִיתָ וּמִטַּהֵר כָּל בְּשָׁנָה,

עַם בַּחֲמוּרוֹת הֵמָּה מְצַחֲקִים, לְעַם חָכָם וְחוֹקְקִים,

עַם מִשְׁתַּטְּחִים מֵחֹסֶר עֶרֶךְ, לְעַם טֶרֶם תִּמְלֹךְ יִכְרְעוּ רַק בֶּרֶךְ,

עַם שָׁלֵו מַרְגִּיזֵי אֵ-ל, לְעַם יְשׁוּרוּן וְיִשְׂרָאֵל,

עַם דַּרְכֵיהֶם לֹא יָדַעְתָּ, לְעַם כָּבוֹד שִׁמְךָ עֲלֵיהֶם קָבַעְתָּ,

עַם כֶּסֶל וְהֶבֶל כָּל הַיָּמִים, לְעַם לוֹמְדִים מְלַמְּדִים וּמְקַיְּמִים,

עַם חַגֵּיהֶם לָהֶם לְאֵידִים, לְעַם מְקַדְּשֵׁי שַׁבָּת וּמוֹעֲדִים,

עַם חֲנֵפִים וְעַזֵּי פָּנִים, לְעַם נֶאֱמָנִים וּבַיְשָׁנִים,

עַם אַחַר צוֹמוֹ סוֹרֵר וְזוֹלֵל, לְעַם סוֹעֵד דַּיּוֹ וְקָם וּמְהַלֵּל,

עַם גַּם בְּלִי חָמֶר דּוֹמֶה לְחֲמוֹר, לְעַם עִמְּךָ עָמַד בְּהַר מֹר,

עַם קַב זְנוּת הִשְׁאִיר לָעוֹלָם, לְעַם פָּרוּשׁ, לְמַעַן תִּשְׁכֹּן אֶצְלָם,

עַם יַד פּוֹשֵׁט בְּכָל חֶמְדָּה, לְעַם צַוָּאר פָּשַׁט בַּעֲקֵדָה,

עַם אָשֵׁם בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם, לְעַם קָדוֹשׁ גַּם בַּאֲבֹד מִקְדָּשָׁם,

עַם רֹבֶה קֶשֶׁת וְחַף מְעַנִּים, לְעַם רַכִּים וְרַחֲמָנִים,

עַם שׁוֹדֵד פּוֹרֵעַ וּפֶרֶא אָדָם, לְעַם שְׁמִינִי מָל פּוֹרֵעַ וּמוֹצֵץ הַדָּם,

עַם זִרְמַת סוּסִים זִרְמָתָם, לְעַם תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב אִישׁ תָּם.

גַּם עָרְלַת לִבָּם תֶּחֱזֶה, צִיץ הַמְעַכֵּב אֶת הַמִּלָּה,

הֲרֵי לֹא קָרַב זֶה, אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה.

וּרְאֵה אֶת כָּל הָרָעוֹת, אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְׁמָעֵאל,

וְאַתָּה ה' אֱ-לֹהִים צְ-בָאוֹת, אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל!

אֵ-ל נְקָמוֹת ה', אֵ-ל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ,

צֵא הִלָּחֵם בִּשְׁכֵנַּי, צְרַח כְּגִבּוֹר וְהָרִיעַ,

הָשֵׁב גְּמוּל עַל מְעַנַּי, וְאֶת קָמַי תַּכְרִיעַ,

אִם דִּין הַר יִקֹּב, כִּי אָכַל אֶת יַעֲקֹב.

אֲדוֹנִי בִּי, שְׁלַח תִּשְׁבִּי, עִם מְנַחֵם וְיִגְאָלֵנוּ.

אֵ-ל שַׁ-דַּי, צַו לְצַר דַּי, עַד אָנָה נִסְבְּלֶנּוּ?

יִשְׁמַע אֵ-ל, קוֹל יִשְׂרָאֵל, וְקוֹל הַנַּעַר לֹא יַעֲלֶנּוּ.

לָמָּה שׁוּעָלִים, הַר מְחַלְּלִים, גָּרֵשׁ לֵץ וְתַשְׁפִּלֶנּוּ.

הָרֵם אֶבְיוֹן, בְּנֵה צִיּוֹן, נוֹרָא מְאוֹד מִי יְכִילֶנּוּ,

אֵשׁ לֶהָבָה, יֵצֵא מִקִּרְבָּהּ, יִמְצָא קַשׁ וְיֹאכֲלֶנּוּ,

יִקֹּב דִּין הַר שֵׂעִיר, תַּחַת אָח כְּשָׂעִיר, וְהָיָה שְׁאֵרִית הַצָּעִיר,

עַבְדְּךָ יַעֲקֹב.

ה' צְ-בָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב לָנוּ אֱ-לֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה. ה' צְ-בָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ. ה' הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ. עֲשֵׂה לְמַעַן יְמִינֶךָ. עֲשֵׂה לְמַעַן קְדֻשָּׁתֶךָ. עֲשֵׂה לְמַעַן תּוֹרָתֶךָ. לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ, הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וְעַנֵנִי. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי.

להערות ועותקים: 08-928-7768 בשעות הערב או במייל shmuelkraines@gmail.com

כתיבת תגובה