חול המועד סוכות בשער הכותנה – ומכתב למערכת

כמדי חג מתקיים מנין ברוב עם מול שער הכותנה של הר בית א-להינו עם הנץ החמה בכל יום מימי חול המועד בהשתתפות רבנים חשובים, בנוסף למנינים הקבועים לשחרית כותיקין בערבי שבתות ובראשי חודשים. עדכונים על פעילויות בשער הכותנה סיורים ועוד בחג ובכל השנה בקו המידע 079-607-7476

מכתב שהתקבל במערכת:

תפילה בשער הכותנהחויה מרוממת!

שלום וברכה, רציתי להודיע לעם ישראל דבר שהרגשתי רק לאחרונה, ואני מרגיש חובה וזכות גדולה לשתף את אחי היקרים היהודים החרדים לדבר ה'.

א. תמיד שמעתי מהמנין בהנץ החמה ביום שישי בשער הכותנה. חשבתי שזה מקום מסוכן, רחוק וכו'. למעשה זה בסך-הכל שתי דקות הליכה מהכותל, אין שום סיבה שתהיה שם סכנה [יש תמיד שמירה ביציאה מהכותל לכיוון שער שכם, וזה ממש שתי דקות הליכה, רק בצעקה הם שומעים ובאים, וגם משאר בחינות אין סיבה שתהיה שם סכנה], וזה אולי ישפיע על מי שרצה לבוא ופחד, שידע שזה לא מקום נידח ולא מקום מסוכן כלל.

ב. שאלו אותי חברים כשראו אותי מרוגש כולי אחרי תפילה בשער הכותנה – מה כל הרעש הגדול הזה? הלא זה המשך של הקיר שבו אנחנו מתפללים, למה אתה חושב שהמקום יותר קדוש מהמקום שבו כל עם ישראל מתפלל? [בפרט לרבינו האריז"ל, שפקפק כידוע באמיתת המסורת, שקודש הקודשים היא מתחת למסגד המשוקץ כיפת הסלע, וא"כ אין שום מעלה בזה שזה בדיוק כנגד המסגד, ואין המקום להאריך במעלה זו. ונראה יותר, שאכן יש מעלה במיקום, שהרי להלכה נקבל דברי הנגלה ולא הנסתר, וע"כ כשנדון לגבי ההלכה שצריך להתפלל כנגד בית קדשי הקדשים, נ"ל שנצטרף להתפלל כנגד המיקום של המסגד ולא לכללות הר הבית כדעת האריז"ל[1]].

וזו שאלה שבאמת כל אחד חושב, וחושבים שהמתפללים בשער הכותנה הם אנשים שאוהבים לעורר פרובוקציות וכדומה. אבל אחרי תפילה שם כמה פעמים אני יכול להעיד בפה מלא שזה לא נכון, ממש לא.

ואסביר את דברי – זכינו ובשנת התשכ"ז התגלה אלינו בורא העולם והאיר לנו פנים והראה לנו פנים שוחקות ונתן לנו את ירושלים העתיקה והכותל המערבי. מי שקיבל את הכותל לידו שיפץ את האזור ועשה מזה 'ארמון מלכים'. נכון שיש כותל ישן שגדלים בו עשבים, אבל יש מזגן, יש ריצוף, יש כסאות נוחים עם ידיות וסטנדרים בכל הגבהים שיהיה מתאים בדיוק לפי המתפלל. יתכן שזה הדבר הנכון לעשות, אחרי הכל זה המקום היחיד שאנו יכולים להתפלל ולהתקרב אל ה' ואין סיבה להקשות על המתפללים, והדין של "עלו בו עשבים לא יתלוש" מקיימים בזה שלא תולשים עשבים מעל הכותל עצמו, אבל הרחבה כבר נהיתה מקום תפילה, ושם יש מצוה לפאר ולרומם בית א-להינו, ויש הרבה לדון בעיקר בפן ההשקפתי בנושא זה, ולא נכנס לזה במסגרת זו. אבל למעשה, ההרגשות קהים במקצת כשמרגישים בטוחים ע"י הגנה מכל הצדדים, וכל הנוחות שרק תתכן בעולם קיימת שם.

כשאתה מגיע לשער הכותנה, עצם האזור והמראה של בתים בנויים על הכותל, מהכותל המערבי הקדוש יוצאים ברזלים שערביים תולים שם דברים למכירה, אתה פשוט מתמוגג מבכי בלי שתרצה! המקום הנידח, שבו אין כסאות ושולחנות וסטנדרים, המקום שאפילו ארון קודש אין בו, כמובן שאין ריצוף רק ישן נושן, המיקום והמראה מעורר בכיות ממש.

מעיד אני על עצמי, שבפעם הראשונה שזכיתי לבקר שם [ליל תשעה באב השנה], בכיתי במשך 20 דקות ברציפות ללא יכולת להפסיק, וממש נרטבו בגדי והרגשתי שאני לא יכול להמשיך והפסקתי בכח ממש, ואחר כך הצלחתי להמשיך בקריאת שמע של מעריב, ובשמונה עשרה עוד פעם התפרץ לי פרץ של דמעות, וכן באיכה ובכל הקינות. לא זכור לי שבכיתי כ"כ הרבה על חורבן המקדש כמו במקום הזה, זה מקום מרגש מאוד, מומלץ לכל דורש ציון שרוצה קשר לבית המקדש, רוצה להיות מהאבלים על בית המקדש שזוכים לראות בבניינה במהרה, לבוא ולהצטרף למנין, ולחזק את המנין בכל מה שאפשר, ואולי הגיע הזמן באמת ע"י הציבור להביא לשם ארון קודש על גלגלים, ובימה לס"ת, ולהתחיל לפתח מקום קדוש זה.

יש דרשה מפורסמת של הגה"ק מצאנז זצ"ל ביום א' דסליחות תשכ"ז, לקראת שנת תשכ"ח, שזה היה אחרי כיבוש ירושלים העתיקה, שבוכה בבכיות נוראיות ע"ז שהקב"ה נותן לנו לעמוד בחוץ ולא מכניס אותנו. מומלץ לכל אחד לשמוע דרשה זו.

למעשה, לפני שהלכתי למעריב וקינות בליל תשעה באב שמעתי דרשה זו, אני שומע דרשה זו מפעם לפעם לחיזוק הצפיה לגאולה, ובדרך כלל בכותל לא מרגישים כ"כ שעומדים בחוץ, זה כ"כ יפה ואין שם שער ומרגישים בבית, אבל הגעתי לשם מיד אחר דרשה מרגשת לכל מי ששמע את הדרשה, ואני אכן עומד ב'שער' להכנס, והקב"ה אומר לי "לא, אתה לא נכנס", תעמוד בשער הכותנה, תוכל להתפלל פה, אבל אל תמשיך הלאה, אל תכנס. כשחשבתי כך, אז פרצו לי דמעות כנ"ל, שלא יכלתי לעצור. מומלץ מאוד לכל אחד ואחד לשמוע את הדרשה, ולבוא להתפלל שם, ובטוח אני שגם הוא ירגיש כך.

בברכה,

שלום


[1] הערת המערכת: הערה חשובה: מקור השמועה בשם האריז"ל היא בספר 'עמק המלך' שכתב בשם עצמו שמקום המקדש עצמו פנוי בלא בנין, וכל קורא בדבריו שם מבין את כוונתו שמדבר על הר הבית באופן כללי שפנוי כמעט לגמרי ממבנים לעומת ירושלים הבנויה בצפיפות, ע"ש. ומשכך אין צורך לכל הנ"ל.    

כתיבת תגובה