קוראים כותבים

"קיבוץ גלויות" – כן או לא?

לאחרונה אנחנו שומעים רבות את הדיון סביב השאלה, האם התאספות ששה מליון יהודים על אדמת ארץ ישראל בשנים האחרונות נחשבת ל"קיבוץ גלויות" המובטח או לא.

מקובלנו מרבותינו ראשי הישיבות, שכאשר יש שאלה ראשית כל יש להגדיר את הצדדים. זה החינוך שקיבלנו ממרן הגר"ח מבריסק, על זה הוא מסר נפשו יותר מכל: להעמיד דור של למדנים, שיודעים להגדיר צדדים בבהירות, וממילא להעמיד דברים על דיוקם.

אז אם יש נידון האם אנחנו חוזים בקיבוץ גלויות, יש להגדיר ראשית כל למה כוונתנו כשאנחנו אומרים "קיבוץ גלויות", ולאחר מכן להגדיר את הצדדים האפשריים.

"קיבוץ גלויות" פירושו פשוטו כמשמעו, שעם ישראל שיצא לגלות מתקבץ בחזרה לארצו. הובטחנו על כך מפי הנביאים, וכשזה מתרחש הרי מתרחש כאן היעוד שעליו הבטיח הקב"ה.

והנה במציאות עם ישראל אכן חזר לארצו שנעזבה ממנו לפי כאלפיים שנה. אז מה אם כן השאלה?

השאלה היא האם מה שעם ישראל חזר לארצו זה נובע מהבטחות הנביאים או לא. כלומר, האם מה שנאספנו לארץ ישראל זה קיום ההבטחה שהובטחנו עליה מפי הנביאים או לא.

מה הצד לומר שלא? הרי הנביאים אמרו שיהיה משהו והנה הוא נהיה לעינינו. מה הצד לומר שזה לא קשור?

יש כמה צדדים "אפשריים":

א. מה שחזרנו לכאן לא היה בכלל מההשגחה העליונה אלא ממעשה שטן. השטן רצה לחלן את כלל ישראל ולכן הוא שלח לכאן הרבה יהדים ש"יתחלנו". ולכן עדיף להישאר באמריקה כדי לא להתחלן. לפי זה, עולם התורה הפורח כאן הוא משהו בדרך ל"חילון". עדיף ללמוד לימודים כלליים בגיל הנעורים בארה"ב מאשר לשקוד על התורה בטהרתה בפוניבז', עדיף לעבוד במקומות גויים אחרי החתונה בבורו פארק מאשר לעמול על התורה במיר בירושלים. עדיף לבוסס עד צואר בקמפיין הבחירות של השיקסה מאשר להצביע למפלגה חרדית בארץ.

יש ציבור גדול שחושב כך. לבריאות.

ב. באמת הקב"ה רצה שיהיה כאן ציבור גדול של יהודים לפני הגאולה, אבל אין שום קשר בין זה לבין תהליך הגאולה. הקיבוץ גלויות שעליו התנבאו הנביאים התכוין למשהו אחר לגמרי.

האי, הרי אנחנו כבר כאן, ואיך אפשר יהיה לקבץ אותנו אחרי שכבר התקבצנו?

צ"ל שלפני משיח כולנו נתפזר חלילה בחזרה לגרמניה או לרוסיה, לאיישישוק ולבעלז, ואח"כ נחזור. למה? גזירת הכתוב.

לפי זה כשמתפללים "קבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו" מכוונים: "פזרנו במהרה לארבע כנפות הארץ ואחר כך תשיבנו".

על זה נאמר: אם קבלה היא נקבל. אבל כל עוד שאין על זה קבלה, לא נקבל. חלילה.

ג. באמת הקב"ה רוצה שנהיה כאן עד ביאת המשיח, אבל זה לא קיבוץ גלויות. כלומר, אנחנו כאן, והגענו לכאן מכל הארצות, והקב"ה ברחמיו כונן לנו ישוב יהודי עם עולם תורה ענק באיכות וכמות, אבל זה לא ההבטחה היעודה. זה סתם. ההבטחה היעודה תתקיים כשיבואו האמריקאים, האירופאיים, אז ורק אז יהיה הדבר האמיתי שעליו בכינו אלפיים שנה. רק את זה ביקשנו. את מה שאנחנו כאן לא ביקשנו אף פעם ואין לנו ענין בזה. מצידנו היינו מעדיפים להישאר באירופה.

אין מילים אחרות להגדיר את זה חוץ מהמילים של המדרש רבה (בשלח פרשה כ"ו): "משל לתינוק שהיה רוכב על כתיפו של אביו וראה חבירו של אביו אמר לו ראית את אבא, אמר לו אביו: אתה רוכב על כתפי ואתה שואל עלי?"

אלא מה, הדוחק מבואר: אם יד ה' עשתה זאת, איך יתכן שזה נעשה על ידי רשעים עם כל כך הרבה כליון רוחני לעם ישראל? שתי תשובות בדבר: א. כבר היה לעולמים, גאולת בית שני היתה ביד כורש. ב. יתכן שהכליון הרוחני של עם ישראל באירופה היה קורה גם לולי הציונות, ופוק חזי מה אירע כמעט לכל העולים מרוסיה לאמריקה שהשליכו מעליהם את יהדותם ככלי אין חפץ בו ברגע שיצאו מהשטעטל.

כרגע הקיום של עם ישראל בארץ ישראל שומר עליו מהתבוללות יותר מכל השמירות שבעולם, ועולם התורה פורח כאן כפי שלא פרח מעולם באירופה.

הגיע הזמן להגיד תודה לקב"ה ולהפסיק לבעט בטובתו של מקום.

לסיום, ברצוני רק לספר מעשה ששמעתי מכלי שני, שחברותא של הגרי"א ויינטרוב זצ"ל שאלו פעם: "ילמדנו רבינו, מה ההסתכלות שצריכה להיות על העובדה שעם ישראל חזר לארץ ישראל?" שתק הרב וחשב, ולבסוף אמר: "אפשר שזה קיבוץ גלויות"… חזר השואל ושאל: "ולמה לא אומרים את זה בקול"? ענה הרב: "מחשש היסחפות אחרי המדינה".

עלו והצליחו ותמשיכו להגדיל תורה ולהאדירה בדרך ההשקפה הצרופה המסורה לנו מרבותינו.

החפץ בעילום שמו,

בני ברק.


חזקו ואמצו!

לכבוד אגודת הקודש "קדושת ציון"!

אין לי מילים לתאר את השמחה העצומה לראות שעדיין נשארו בדור הזה יהודים כמוכם שכמהים ומשתוקקים לבנין ארץ ישראל, ירושלים והמקדש,

לראות שעדיין ישנם יהודים שגאים ביהדותם !

גאים במה שהובטח לאבותם – ארץ חמדה טובה ורחבה !

גאים באלוקי ישראל שייחד את שמו על עם ישראל וארץ ישראל ולא על שום עם אחר ושום ארץ אחרת !

יהודים שכמהים לקשר עם יוצרם, לקשר עם א-ל חי ! 

קשר שמתבטא הכי חזק בירושלים כמאמר הפסוק "כל הכתוב לחיים בירושלים" היינו שמקור החיים הוא מירושלים, ולמה? – "כי שם צוה ה' את הברכה חיים עד העולם" !

ירבו כמותכם בישראל !!!

תמשיכו הלאה בכל הכוח !!!

אל תפחדו מהתקפות של כל מיני אנשים ואפילו ממחנה דידן (החרדים)

ככל שתוקפים אותכם יותר תדעו שאתם יותר בדרך האמת !

כי קימ"ל "האמת תהא נעדרת" וא"כ על כרחך שהשקר נפוץ בעולם, ולכן ככל שהשמאל הארור נפוץ, פופולרי ושולט בעולם  – כך זה מראה שהאמת של קדושת ציון יותר אמיתית ! ואדרבא השמאל זה ההוכחה הכי חזקה לאמיתות של קדושת ציון !

והדברים פשוטים וברורים ואינכם צריכים לאחד כמוני רק שכתבתי הדברים מלבבי אל לבבי ואגב כך אל לבבכם אשר כלבבי !

אוהב ! אוהב ! אוהב !

 ד. א. – המצפה בכל לב לגילוי מלכותו יתברך השלמה, ולראות כל ד' אמות בארץ ישראל מיושבת בעם ישראל ביחד עם בנין ירושלים והמקדש בקרוב לעולם ועד 

חזקו ואמצו ! ! !

יוסף חיים ברגר.

ירושלים.


כתיבת תגובה