קום התהלך בארץ – רשמי טיול, בין הזמנים מנחם-אב תשפ"ד

הטיולים המיוחדים של אגודת 'קדושת ציון', כבר התפרסמו ברבים. אלו טיולים המשלבים חוויה רוחנית וגשמית כאחד, חוויה של חיבור לארץ אשר עיני ה' א-להינו בה והכל על טהרת הקודש, באוירה תורנית מיוחדת.

ביום חמישי י"ח מנחם אב, יצאה קבוצה של מגוון בני תורה איכותיים לעבר נחלת שבט יהודה בהרי גוש עציון. אין מלים שיצליחו לתאר את התחושה שחולפת בלבבות לנוכח יופי תכלת השמים הנוגע בפסגות הרי גוש עציון, פסגות המלאים כולם בפריחה עצומה, יופיה של ארץ חמדה טובה ורחבה, שרצה והנחיל לאבותינו וכעת בחסדו זוכים אנו לרשתה. 

באוירה מיוחדת זו, פנינו אל הישוב נווה דניאל [עד כמה שידיעת כותב השורות מגעת, כנראה אין באמת קשר לדניאל החוזה, שעל פי כל המסורות הידועות לא זכה להקבר בארץ הקודש]. עלינו אל התצפית המדהימה 'מצפור האלף' [המצפור נמצא בגובה 997 מטר מעל פני הים, וביחד עם התצפית בגובה שלושה מטרים שהותקנה על הפסגה, הרי כאן אלף… ואולי בדרך צחות ניתן להוסיף, שלמראה פריחתה המדהימה של ארץ הקודש הנשקפת מהמצפור, ניתן לראות את תחילת התגשמות דברי הנביא – "הקטון יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום"]. 

מה נהדר הוא מראה נחלת ה' במבט מלמעלה מהים התיכון ועד הרי אדום, במיוחד כשהוא משתלב בהסבריו הנפלאים של הרב גולדמינץ, אזי מתעצמת החויה שבעתיים. הרב מאיר מסביר מה אנחנו רואים, והציבור מתענג על המראה המדהים של ארץ חמדה. [ניתן לשמוע את הדברים בקול הלשון [036171111] במדור "לטייל בארץ הקודש – מקומות ומשמעותם" [מס' שיעור 38933504] ]. 

אנחנו ממשיכים אל כפר עציון. בירידה מהכפר אל הישוב בת עין [הנקרא כך על שם המעינות הרבים סביבו], מתחילים מסלול מאתגר סביב חלק מהמעיינות הרבים הסובבים את גוש עציון. 

בירידה אל העמק בו נמצא המעין, אנו מתרשמים מיופיו של הישוב בת עין, ישוב בסגנון כפרי, שבתיו הפשוטים משתלבים בהר הציורי עליו הם שוכנים. חשוב גם לציין, שבדומה לישוב יצהר שבשומרון, הישוב כולו מתנהל ונבנה אך ורק בעבודה יהודית. כף רגלו של גוי אינה דורכת בישוב. מי יתן, ובמהרה יתנהלו כך כל ערי ישראל, ונצא ונתפרנס אך ורק זה מזה. 

לאחר שביל ירידה מאתגר מעט, מגיעים אל המעין. הנביעה מתחלקת לשתי בריכות גדולות בשני מפלסים – העליונה מכונה 'עין יצחק', והתחתונה – 'עין דובק'. המקום מוקף בעצי פרי ושלחנות פיקניק, והציבור מתרענן בטבילה במים הנהדרים. 

ממשיכים במסלול הררי מתמשך עם נוף נהדר. קטעים מסוימים היוו בעבור חלקנו אתגר של ממש, אבל הכל כדאי בשביל הנוף המדהים שעוטף אותנו מכל כיוון. היחודיות במסלול היא, שבחלקו הגדול הוא מוצל בשלל עצי אורן רבים הגדלים לאורך השביל.

בנקודה שלפני הירידה למעין הבא, עוצר אותנו שוב הרב גולדמינץ ומסביר קצת על תולדות האזור ועל מספר ישובים יהודיים קדומים שנמצאים בו, ביניהם הישוב היהודי הקדום מימי בית שני, המכונה בפי החוקרים 'חירבת ג'ומג'ום'. הישוב המשיך להתקיים גם לאחר החורבן עוד זמן רב.  

אנחנו יורדים אל מעין עין ליבנה, הנמצא ממש בפאתי הישוב בת עין. כאן ממתינה לנו ברכה ממש גדולה ומרעננת, עם אפשרות קפיצה ישר לתוך המים. הציבור משיב את נפשו במים הקרירים ונהנה לקפוץ שוב ושוב.  משם אנו עולים בשביל ארוך אל הישוב עצמו, וכמה נהדר לראות, שגם כאן ממתין לנו מעין קר להשיב את נפשנו. המעין 'עין חובלה' בנוי כמקוה במבנה סגור, המתאים למעונינים לטהר את נפשם בטבילה כהלכתה, ובחוץ – ברכת שכשוך המתאימה לילדים. 

כך, לאחר מסלול ארוך של כמה שעות, אנו חוזרים מותשים אך מרוצים אל האוטובוס, חויה מיוחדת התרחשה באוטובוס, כאשר במהלך הטבילה התחלפו כמה ציציות זו בזו, ובאוטובוס נערך כעין יריד להשבת אבידה, ובו נשמעו קריאות משובבות כגון 'מי החליף תוספות עם קשירה של הגר"א ברמב"ם-בן איש חי'… 

עקב הזמן שחלף, המסלול נמשך מעבר למתוכנן, ועל כן הוחלט לוותר על תצפית המשלט הרוסי, בו תכננו לבקר, ולהמשיך ישירות אל הישוב מיצד [או בשמו הרשמי – אספר].

אנו מגיעים למקום והלב מתרונן בראותנו ישוב חרדי על טהרת הקודש בלב הרי גוש עציון, המצטרף לישוב מעלה עמוס השוכן לידו. 

אנו מתחילים את סיורינו בהתיישבות חדשה השוכנת באמצע הדרך שבין מעלה עמוס למיצד. עוצרים מעט לפני הישוב, ויורדים אל שביל בין השדות. לאחר כ-25 דקות של הליכה מאומצת, אנו מגיעים אל ביתו של ידידינו הרב צבי וייס – פנינת חמד בלב השממה. 

במקום אנו מוצאים מערה החצובה בסלע, המורחבת בכעין אוהל בדואי, ולידו בית שניכר שנבנה בבניה קלה, פינת ישיבה ומעט בעלי חיים. 

אנו מתיישבים במערה, מכינים קפה חם מחשמל המיוצר לבד מקולטי שמש, ומאזינים בקשב לרב וייס, המספר מעט על המקום. עד לאחרונה, שכן במקום שבט בדואי שהיצר את רגלי הישובים באזור. במימון זר, הלך וכבש שטח אחר שטח. והנה, בחסד ה', עם פרוץ מלחמת שמיני עצרת, הם נטשו במפתיע את המקום. 

כך נוצר צורך לרשת את השטח וליצור רצף יהודי עם הישובים מעלה עמוס ואִבי הנחל. הרב וייס, שידיו רב לו בדברים אלו לאחר שזכה להקים את חוות 'לכתחילה' השוכנת על יד מצפה יריחו, התנדב לבוא ולהפריח את השממה. 

הרב וייס מפעיל במקום גרעין נוער, המשלב לימוד תורה עם עבודה חקלאית, ומתגורר במקום עם משפחתו במסירות נפש. 

הוא מסקר בפנינו את החוות הוותיקות הפעילות מסביב, שכעת עם נטישת הישמעאלים את השטח, חשיבותם מתעצמת שבעתיים. [ניתן לשמוע את דבריו בקו האגודה 079-607-3701 > 4 [כינוסים] > 1 [תשפ"ד] > 3 [טיול בין הזמנים אב, המערה ליד מיצד] ].

אנו חוזרים אל האוטובוס, שם ממתין לנו תושב מיצד מראשי פעילי האגודה, מותיקיה ומראשוני מייסדיה, הלא הוא הרב יוסף שלום רייבין, מגדולי הפועלים בהרחבת הנוכחות היהודית באזור, אשר סקר בפנינו את שאר המקומות, שעקב קוצר הזמן לא הספקנו לבקר בהם, ביחוד את בית כנסת הרמח"ל, שהיה מראשוני המבנים מחוץ לגדר,ואשר הוקם בסיוע של פעילי 'קדושת ציון', והרב רייבין בראשם. 

חזרנו הביתה עם רגליים עייפות מ'קום והתהלך בארץ', אבל עם לב מלא שמחה והתרגשות מהארץ שזכינו לרשת בחסדי המקום, ועדיין צריכים להלחם יום יום לזכות לרשת את כולה כמצוות התורה.

כתיבת תגובה