והגדת לבנך – אבות ובנים מדברים על ארץ ישראל

פרויקט מיוחד

לקראת חג הפסח, בו נצטווינו על מצות 'והגדת לבנך', יצאנו לשוחח עם כמה זוגות של אבות ובנים, אשר מעבירים מדור לדור את הקשר המיוחד לארץ ישראל ולדרישת ציון על טהרת הקודש. במסגרת הפרויקט, ערכנו שיחות חג מיוחדות וראיונות מרתקים עם מגוון יהודים שנקבצו ובאו מארבע כנפות הארץ, מליטא ועד מרוקו, מפולין ועד הונגריה, ילידי חו"ל וילידי ארץ הקודש, תושבי ירושלים, בני ברק והפריפריה, אשר יחדיו מהווים פסיפס מדהים של אהבת ארץ ישראל, מסירות למענה, וחינוך של דורות על ברכי ההתרפקות על ארץ חמדה.

במסגרת הפרויקט, ערכנו ראיון מרתק עם הרה"ג בנימין שוורץ שליט"א, בנו של מורנו הגאון רבי יואל שוורץ זצ"ל, שעדיין עומדים אנו בתוך השנה לפטירתו. ישבנו לשיחת חג מיוחדת עם הגאון רבי יעקב פרץ שליט"א שעלה ממרוקו ישר לישיבת פוניבז', וחווה על בשרו את המאבק העיקש בשליחי הסוכנות, ביחד עם נכדו הרב משה חיים פרץ. יריעה מרתקת על חיבת ארץ ישראל של מרן בעל ה'נתיבות שלום' מסלונים זיע"א בפרט וחסידות סלונים בכלל, פורס בפנינו הרה"צ רבי שמואל מלוביצקי שליט"א, המתגורר במושב חזון יחזקאל, כשאליו מצטרף בנו הרב משה מלוביצקי שליט"א, ואילו הצצה לחיבת הקודש של אדמור"י בית גור אנחנו שומעים מהרה"ח אברהם גוטליב שליט"א ובנו הרב יהודה גוטליב. להשלמת היריעה ערכנו ראיון מקיף עם חבר הכנסת הרה"ח משה שמעון רוט שליט"א, יחד עם בנו הרב שמואל יעקב רוט, שסיפרו לנו בין השאר על יחסו המיוחד של מרן בעל השפע חיים מצאנז זיע"א לארץ ישראל, לתורתה ואפילו לפירותיה.

כתוספת לשיחות אלו, הבאנו גם הצצה מיוחדת ליחסו המורכב של מרן הגאון רבי יעקב קמנצקי זצוק"ל לעלית יהודי ארה"ב לארץ ישראל, וחששותיו מפני הסכנות הרוחניות שעלולות לצוץ בפני העולים. זאת, למרות הרצון הטבעי של יהודי ליטא ואף רצונו של הגר"י קמנצקי בעצמו לעלות לארץ. על זאת ועל יחסו של הגר"י לנסי מלחמת ששת הימים, שמענו מפי נכדו הגאון רבי יוסף קמנצקי שליט"א, שבעצמו עלה לארץ בצעירותו ביחד עם אביו הגאון רבי נתן קמנצקי זצ"ל, צעד שבעקבות ההצלחה המוכחת שלו, התפוגגו החששות של רבי יעקב מהסכנה החינוכית שכרוכה בעליה לארץ.

כאשר רואים כיצד אהבת ארץ-ישראל בוערת בקרב כל אותם חכמים, צדיקים ויראי ה' הבאים מכל קצוות תבל ומכל גווני היהדות החרדית, מרגישים בחוש את הקשר החי, המפכה והנובע של עם ישראל לארצו ואת האהבה הגדולה של ה' לעמו והיעוד הגדול שהועיד לנו להיות אומה על אדמתה, הדבוקה בשכינה.

כתיבת תגובה