קוראים כותבים

לכבוד המערכת,

קראתי בעיון את הראיון של ר"ש מלוביצקי (גליון 70). הוא אומר, שלא שמע שהרבי מסלונים זצ"ל התיחס למדינה כמדינת ישראל. אמנם אני אכן שמעתי התייחסות.

ר"א לוריא בר"ז אמר לי פעם, שהרבי זי"ע שאל אותו: "המדינה זה דבר טוב או לא"?. ר"א שתק, הוא רצה לשמוע את דברי ענק הרוח.

אמר לו הרבי זי"ע: "אורות וצללים משמשים בערבוביה."

האורות כאן הם עצומים באופן לא ייאמן. הצללים גם הם לא פשוטים.

– ס.ה.

תשובת המערכת:

תודה רבה!

מידע חשוב מאד!

רק נציין, כי למרות שה'עולם' מחפשים ב'קדושת ציון' את הנושא של ההתיחסות למדינה – ובודקים בשבע עיניים כל בדל של רמז בנידון – למעשה זו כלל לא ה'נקודה' של האגודה.

אין מטרתנו לעסוק בחקירות של שנים עברו אודות מה הגדר המדויק של המדינה – סיפא דגלותא או אתחלתא דגאולה, או משהו אחר בכלל.

העיניים שלנו נשואות לעתיד, להבין שאנו בתוך השתלשלות א-להית מכוונת – ולא ב'פקק תנועה', וממילא נגזרת מכך חובתנו לתרום את כל מאודנו להגשמת החזון הא-להי, חזון עבדיו הנביאים של 'וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה, אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה' (ישעיה א כו), עד שיגיע היום בו 'מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה"! [שם יא ט].

—-

לכבוד קדושת ציון,

בראיון עמי (גליון 70) הזכרתם שסבי, מרן הגאון רבי יעקב קמנצקי זצ"ל, חשש שאין סגנון החינוך בארץ מתאים לעולים מאמריקה לארץ ישראל, אבל בסוף ימיו – בשנות תש"מ-תשמ"ב – כאשר פגש כמה אברכים מאותן המשפחות שעלו ארצה אחרי מלחמת ששה-הימים, הוא חזר בו.

והנה מצאתי שרשום אצלי, שהגאון רבי ישעיה פורטנוי הספיד את א"א זצ"ל אור לח' תמוז תשע"ט, וסיפר שכאשר שהה במונסי בזמן החלמתו לפני 40 שנה והיתה לו קביעות עם ר' יעקב, אמר לו ר' יעקב, שהסיבה שר' לייב מאלין בחר באבא ללמד בבית התלמוד, היא שר' לייב סבר, שהוא יצליח להכניס את אהבת התורה האירופאית לבחורים האמריקאיים ולחנכם כראוי. עוד אמר, שהתנגד לנסיעתנו לארץ-ישראל משתי סיבות: 

א) כל החולים מארץ ישראל מגיעים לטיפולים בארה"ב, כך שארץ-ישראל היא כמו עיר שאין בה רופאים. 

ב) עולם התורה הישראלי מאוד שונה מאמריקה ולא נצליח להתאקלם. אבל הוא חזר בו אחרי שנתיים וחצי, עכ"ל.

משתמע מדבריו, שכבר בשנת תשל"א חזר בו.

ונראה לי, כי בתמוז תשל"א כל המשפחה שלי נסעה לארה"ב בשביל החתונה של אחות אמי הקטנה עם הבן הגדול של ראש ישיבת טלז קליבלנד הגאון רבי חיים שטיין זצ"ל. זה היה אחרי שכבר סיימתי ללמוד שנתיים בישיבת הישוב החדש וכנראה שעשיתי עליו רושם חיובי, וכן עשו שאר בני המשפחה – אז נחה דעתו.

בברכה,

יוסף קמנצקי

כתיבת תגובה