בית המדרש (76) – לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח

ככל שעוברות השנים, יותר יש מקום לנתח את התופעה ששמה מדינת ישראל מבחינה היסטורית, והשנה התחדשה לי הבחנה חדשה, שלא שמתי לב אליה עד כה.

הנה כידוע, עם ישראל הוגלה פעמים מארצו. וכידוע, עם ישראל אינו העם היחיד שגלה. אך ההבדל הגדול בין גלות ישראל לגלות העמים היא ששאר האומות – כשגלו, הם למדו את התרבות של העם המקומי ולאט לאט נהיו לעם אחד עם העם בתוכו גרו [מדינות אירופה מורכבות מאוסף של עמים], ורק עם ישראל נשאר דבק בדתו. דבר זה מוסכם על כל המתבוננים בתולדות עם ישראל, שרק העקשנות הדתית של עם ישראל היא זאת שהבטיחה את קיומו. 

ועוד ידיעה חשובה היא, שהעקשנות הדתית של עם ישראל כללה מסירות נפש של ממש במשך דורות על גבי דורות. עם ישראל נרדף בכל מקום בעולם, ורבים המירו את דתם בגלל זה, וכל יהודי שקיים היום הוא תוצר של דורות מסירות נפש של יהודים שמסרו נפשם על הדת ולא המירו את דתם. 

וגם אחינו הטועים שאינם שומרים תורה ומצוות הם צאצאים של דורות שמסרו את נפשם, והם הדרך להעביר את היהדות מאותם אנשים לדורות הבאים. וכבר מובטח לנו, שלפני ביאת משיח, תהיה התעוררות של תשובה. וכידוע, כבר כיום ישנה התעוררות עצומה של תשובה. 

וכידוע, בתקופה שפסקו היהודים לשמור תורה ומצוות, נוצר מצב, בו ישנן משפחות שלמות, שכל צאצאיהם אינם שומרי תורה ומצוות, במיוחד בקרב יהודי אשכנז, ששם גם השואה כלתה רבים מעם ישראל. ולשם המחשה, יאיר לפיד הוא נכד של רב שאני לא זוכר את שמו. כנ"ל רון קובי, ר"ע טבריה לשעבר, הוא נכד של שני תלמידי חכמים גדולים. גם בוז[י] הרצוג הוא למרבה הכלימה נכד של אחד מגדולי ישראל.

והנה כידוע, בקרב היהודים בחו"ל שאינם שומרים תורה ומצוות ישנם אחוזי התבוללות גדולים מאוד, עד שיש כאלו שמכנים זאת בשם 'השואה השקטה', בעוד שבארץ ישראל, רוב מוחלט של היהודים מתחתנים עם יהודים, וכך ממשיכים את שרשרת הדורות. וכולנו תקוה, שבקרוב ממש הם יחזרו בתשובה ויעשו נחת לדורות שלפניהם.

אין זה סוד, שבין אם החילונים מוגדרים כתינוקות שנשבו ובין אם לאו, בוודאי הכאב גדול על כך, שבנים של ה' מחללים שבת ועוברים על כל העבירות פה בארץ ישראל, בפלטרין של מלך. אבל אחר כל מה שכתבנו, אני תוהה האם לא כולם מסכימים שצריך להודות לה' על כל יהודי חילוני שעלה לארץ ישראל, שכך לפחות הוא שומר על שרשרת הדורות, ובקרוב בעז"ה הוא וזרעו יחזרו בתשובה שלמה, מה שאין כן אם הוא היה נשאר בחו"ל, קרוב לוודאי שזרעו לא היה יהודי.

והנה, כל קוראי 'קדושת ציון' יודעים, שהרצל לא היה הראשון שחשב על הקמת מדינה בארץ ישראל. קדמו לו הגר"י אלקלעי, הגרע"י שלזינגר, וגם אחרי הרצל קם באגודת ישראל הרב יצחק ברויאר ועודד בתוך אגודת ישראל את ציבור יראי ה' להתלכד ולעלות לארץ ישראל ולבנות מדינה על פי חוקי התורה. וכולם נכשלו, חוץ מהרצל, ונאמרו בזה כמה טעמים מדוע ה' הצליח דווקא את הרצל ולא אלו שרצו לכונן מדינה על פי חוקי התורה – חלקן סיבות רוחניות וחלקן סיבות מציאותיות.

אמנם לאור דברינו ניתן לבאר סיבה חדשה, שהרי אילו היתה קמה מדינה דתית, היהודים שאינם שומרים תורה ומצוות היו נשארים בחו"ל ומתבוללים שם. ולכן ה' עשה שתקום מדינה חילונית, שתמשוך חילונים רבים, וכך לא תהיה כליה לעם ישראל ח"ו.

המצפה לסיום הגאולה ולחזרת עם ישראל בתשובה

ש.ב.

נ.ב. לפני כמה חודשים התפרסם ב'קדושת ציון' מכתב של יהודי שגר בחו"ל, שטען שעדיף לגור בחו"ל ולא לעלות לארץ ישראל, כדי לא לשלם מס למדינה שלא שומרת תורה ומצוות.

מכתב זה משקף מבט שגוי של רבים מיראי ה', כאילו עם השלטונות בחו"ל אין לנו בעיה וכל הבעיה היא עם המדינה החילונית. אמנם למתבונן, הרי כל אומות העולם אינן שומרות על שבע מצות בני נח [כגון רצח עוברים ודיני גזל שלהם, שאינם תואמים לדיני גזל של התורה ועוד]. כמו כן, הנצרות מוגדרת כעבודה זרה גמורה לרוב הפסוקים גם ביחס לגויים (עין פ"ת יו"ד ס' קנז ס"ק ב). ואם כן יוצא, שרבים מנשיאי האומות הם עובדי ע"ז גמורים והמדינות שלהם תומכות בעבודה זרה, וכידוע – בן נח ששגג חייב מיתה.

ואם נתעקש לטעון שהם תינוקות שנשבו [מושג שבפשטות לא שייך בגוי], שהרי הם לא יודעים מה נדרש מהם, אזי נטען זאת גם על אחינו הטועים. ולמעשה, ניתן להגיד על הקנאים שגרים בחו"ל, שהם תלמידי הרב קוק ביחס לפושעי האומות וחסידי סאטמר ביחס לאחים שלהם…

ואם כן, ודאי אין מקום לומר שיש עדיפות לשלם מס הכנסה בחוץ לארץ ולא בארץ ישראל. ואם כל המדינות אינן מתנהלות על פי חוקי התורה, ואדם שנותן מס בארץ ישראל הוא שותף בהגנה על הארץ ועל אחיו, שזו מצוה גדולה מאוד, הוא שותף בסלילת כבישים בארץ ישראל, הוא שותף בהחזקת התורה של מדינת ישראל, הוא שותף בהכשרת רופאים שירפאו יהודים בארץ ישראל, והוא שותף בעוד זכיות עצומות, מה שאין כן מי שמשלם מס הכנסה בחוץ לארץ, שם רוב הכסף הולך לגויים.

כתיבת תגובה