בית המדרש (76) – לא לפרנס את אויבינו!

לכבוד מערכת 'קדושת ציון', 

קודם כל – יישר כחכם על העיסוק בנושאים החשובים, שלצערנו הם כתורה מונחת בקרן זווית, ועתה זוכים לעדנה. 

רציתי לעורר נקודה חשובה. לפני תקופה, כולנו נחשפנו למחאה שהתעוררה, כאשר בעל עסק מוכר הפגין מול ביתו של אחד מגדולי הדור תוך פגיעה בכבוד התורה. באופן ספונטני, עלתה קריאה בקרב רבים מיראי ה' להחרים את תוצרת העסק, ואז נתגלתה תופעה מעניינת, כאשר חרם ספונטני כמעט ללא קמפיין הוביל להתקפלות של אחד העסקים הגדולים בישראל. אפשר ללמוד רבות מפרשיה זו, אבל על נקודה ברורה אחת אין עוררין – כח הקניה של הציבור. מה שהתחיל כהבעת כאב של יחידים, צבר תאוצה בצורה מדהימה.

ומכאן לענייננו. ידועים דברי רש"י בחומש ויקרא פרק כה פסוק יד על חיוב הקניה מיהודים, וזה לשונו: "מנין כשאתה מוכר, מכור לישראל חברך, תלמוד לומר 'וכי תמכרו ממכר – לעמיתך' מכור, ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר 'או קנה מיד עמיתך'". למרות שלא כולם פסקו כן להלכה, בוודאי מן הראוי לנהוג כן כשמתאפשר, ובפרט שאין מדובר בסתם גויים אלא באויב אכזרי, הטובח בנו בראש חוצות ומבקש לנשל אותנו מאדמת הקודש שקבלנו מבורא עולם, לאמור גזולה היא בידכם. זוהי אומה הנאחזת בכל המקומות הקדושים בהם עלו בני ישראל בכל הדורות לשפוך שיח לאביהם שבשמים ולנשק קברי אבות, ובראשם המקום אשר בחר ה', בית קדשנו ותפארתנו החרב. 

ומלבדם ישנן עוד אומות הקיימות כאן, ולצערנו רובם אינם מקבלים את מרות אדון הארץ, ומטמאים את הארץ בהתבוללות, פריצת חומות השבת ועוד. 

החיוב לקנות מיהודים אינו קשור לכח קניה, אלא זהו חיוב של ערבות, המוטל גם על היחיד. אבל כאשר הדבר קשור גם בחיזוק עסקי יהודים בארץ הקודש, בוודאי הדברים צריכים חיזוק. 

יש כאן מספר נקודות –

  1. לקנות מיהודים, כדברי רש"י שהובאו למעלה, שיש שפסקו אותו להלכה, ובוודאי מידת חסידות יש כאן, ובוודאי בארץ הקודש. 
  2. לקנות משומרי שבת. כבר פרסמו רבים וטובים אודות חילול ה' שיש בכך, שעסקים רבים הנסמכים על ציבור יראי ה' ככח קניה פוגעים בקדושת השבת בפרהסיה, ובפרט שישנם יהודים רבים שומרי מסורת שאינם חפצים לעבוד בשבת, והמעבידים מאלצים אותם ואינם עומדים בניסיון [פעמים רבות אין שום הבדל במחיר בין מוצרים המיוצרים בעסקים אלו למוצרים אחרים. כל מה שנדרש הוא לברר, ונמצאת כל ימיך קונה לכבוד שבת קודש].
  3. לקנות משומרי תורה ומצוות – 'עמיתך' כפשוטו הוא עמיתך במצוות, והדברים פשוטים. 
  4. לקנות ממיישבי הארץ. כאשר אומות העולם מקרקרים לאמור על חלקים בארצנו הקדושה 'גזולים הם בידכם, ויש להחרים תוצרתכם', בוודאי יש להעדיף תוצרת זו [ניתן בדרך כלל לראות על תוית המוצר היכן יוצר]. כמו-כן יש להעדיף מוצרים המיוצרים בארץ חמדה על פני תוצרת חו"ל. 
  5. לא לקנות מערבים. כאשר נאלצים לקנות אצל אומות זרות, בוודאי יש להעדיף שאר אומות על פני אומה שפלה זו, השופכת דמנו ביד אחת ודורשת את כספנו בשניה.

ולסיום, שוב רציתי להודות לאגודת 'קדושת ציון', הדורשת את כבוד שמו יתברך הנקרא על עירו ועל עמו. 

בתודה,

נתן דוד א.

כתיבת תגובה