בית המדרש (77) – אמונה, אמונה, ועוד אמונה

לכבוד מערכת 'קדושת ציון' 

יישר כח על העלון הנפלא והמסרים הברורים והאמיתיים המופיעים בו.

רציתי להביא לפני הקוראים מחשבה שעלתה בלבי. כידוע, חג הפסח הוא חג האמונה כפי שנקרא בפי כל, ויש שמאידך קוראים לו חג ההודאה, שהרי במועד הזה חוגגים אנו את יציאת מצרים, את השורש לאומתנו ששם נתגלתה ונתבררה אמונת ישראל, במה שהתברר ברית אברהם אבינו וראו כולם איך הקב"ה מקיים את בריתו וגואל ודואג ומטיב לעמו ישראל בצאתם ממצרים.

ומשם נצטווינו ולמדנו לדורות את אמונת ישראל, וכפי שכתוב בתורה במקומות רבים – "וידעו כי אני ה'", "וידעתם כי אני ה'", "למען ידעו…" וכדומה רבות, כך שמכח יציאת מצרים עד להיום יכול כל אחד לברר את אמונת ישראל ולהגיע להכרה ברורה ומיושבת על הלב, שהוא יתברך יחיד במציאות ויחיד בשליטה, ואף יחיד בהנהגה מכח מה שנתברר ביציאת מצרים בכל המכות וביציאה עצמה.

אך הנה ישנם עוד כתובים, בהם כתוב שמכח המאורעות הללו נדע ונכיר כי אני ה', כך שכמו שמיציאת מצרים מוטל עלינו ויכולים אנו ללמוד ולהכיר ולהגיע לישוב הלב באמונת ישראל, כן יש ואפשר ואף צריך להגיע לכך גם משאר הכתובים המלמדים אותנו זאת.

ולמשל מש"כ ביחזקאל (לו ח-יא) – "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא… ונשבו הערים והחרבות תבנינה והרביתי עליכם אדם ובהמה ורבו ופרו והושבתי אתכם כקדמותיכם והטבתי מראשתיכם וידעתם כי אני ה'". ועוד כתיב שם (כח כה-כו) – "כה אמר אד-ני ה' בקבצי את בית ישראל מן העמים אשר נפצו בם ונקדשתי בם לעיני הגוים… ובנו בתים ונטעו כרמים וישבו לבטח בעשותי שפטים בכל השאטים אתם מסביבותם וידעו כי אני ה' א-להיהם", ועוד כתיב שם (לו לז-לח) – "כה אמר ה' א-להים עוד זאת אדרש לבית ישראל לעשות להם, ארבה אתם כצאן אדם, כצאן קדשים כצאן ירושלם במועדיה, כן תהיינה הערים החרבות מלאות צאן אדם, וידעו כי אני ה'".

והרי כל הנבואות הללו – כבר זכינו שברוב רחמיו וחסדיו עלינו קיים אותם השי"ת*, וידועים דברי חז"ל בברכות יב:, ולפיהם קיבוץ גלויות ויציאה משעבוד מלכויות גדולים הם אף מיציאת מצרים עצמה! ומעתה, אם כן, את כל חובת והכרת האמונה יכולים וצריכים אנו לראות ולהכיר מתוך סיפור תקופתנו לא פחות מסיפור יציאת מצרים, ועל כל פנים מוטל עלינו שלא נתעלם מהדברים הגדולים שקורים עמנו, ורציתי להציע לכל הפחות בליל הסדר, שמבררים אנו את ברית אברהם, שנעסוק אף בבירור ידיעת ה' מתוך המוראים הגדולים שעושה לעינינו כיום.

ומכאן גם כן לא נשכח להודות לו יתברך על כל חסדיו המופלאים שעושה עמנו, דהנה מאותו פסוק שדרשו חז"ל שקיבוץ גלויות גדול הוא מיציאת מצרים, מסיים שם הכתוב – "עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו", ומפרש"י והמצודות שקאי על קיבוץ גלויות. ואמנם רגילים הרבה להשתמש בפסוק הזה ללמוד ממנו את העיקר הגדול בהודאה לה' יתברך, אבל יש לשים לב, כי עיקר ההודאה המכוונת בזה היא הודאה על קיבוץ הגלויות שזכינו אליו ברוב רחמיו וחסדיו עלינו.

נ.ב. כעת עוסק אני להוציא לאור בעז"ה חיבור על הנבואות שהתגשמו כבר מתוך תהליך גאולתנו, ולעת עתה הגעתי לכ-מ"ה נבואות שהתגשמו! המעוניין לבינתיים לקבל את החומר יוכל לקבלו בשליחת דוא"ל ל-5371RH@gmail.com.

בברכה רבה

חיים ל.

כתיבת תגובה