אֶל גָּלִיל אֶל גָּלִיל

מכתב שקבלנו מעו"ד הרב נתן רוזנבלט, העושה גדולות ונצורות למען מציאת פתרונות דיור לציבור החרדי

לכבוד מערכת הגליון החשוב 'קדושת ציון' שלום וברכה,

אני מעתיק לכם דברים מתוך הספר החדש שזכיתי להוציא לאור, 'בית פלוני לפלוני', וכן מתוך טור דעה שכתבתי בנידון התישבות חרדית בגליל העליון. על אף שדברים אלו כבר התפרסמו בבמות שונות, מצאתי לנכון לשלוח אליכם לפרסם, כי הם דברים מתאימים בהחלט לבמה הנכבדת של 'קדושת ציון' עקב המסר החד הקורא לישוב ארצנו הקדושה בכל חלקיה.

בתודה,

נתן

מתוך הספר:

במאה השנים האחרונות העם היהודי מתרכז ברובו הגדול בארץ ישראל. שני דורות בלבד אחרי השואה, כבר יש היום בארץ מעל ששה מיליון יהודים מכל הסוגים והמינים. אך הציבור החרדי מרוכז בעיקר בתוך חמש ערים המהוות מעין 'גטו מרצון', מה שמוביל לתופעה של ניכור הדדי. החילונים נעשו יותר חילונים והחרדים יותר מסוגרים, לטוב ולמוטב.

בעשור האחרון מתחולל נגד עינינו תהליך מיוחד וחסר תקדים: הציבור החרדי יוצא מתחומי המושב המסורתיים ומתפשט בכל רחבי הארץ – בגליל ובנגב, בשומרון ובגוש עציון, כינוס לצדיקים הנאה להם והנאה לעולם. רבבת משפחות חרדיות החלו את התהליך כתוצאה ממצוקת דיור קשה, אך בפועל הם משפיעים מאורם על כל הסביבה. פתאום רואים אברכים רבים מסתובבים בחוצות ערים שבהן לא דרכה רגל חרדית, ופתאום גם האנשים מסביב, גלויי הראש, מופיעים עם כיפה, ובעלי הכיפה הקטנה מתחזקים בלימוד התורה וקיום מצוותיה, ברוך מציב גבול אלמנה.

בתוך הנס הזה מתחולל נס נוסף: יותר ויותר יהודים חרדים מחו"ל עולים לארץ הקודש ומשתקעים בה. תופעה זו כרוכה בנס הקודם, משום שלא מדובר כאן במליונרים שקונים וילה בשערי חסד במטרה ללון בה שבועיים בשנה ולהוציא את העיניים כל השנה, כאן מדובר באברכים או בעלי בתים פשוטים, שפתאום יכולים לרכוש דירה בעיר מצוינת, ליד קהילה חרדית, במחירים מגוחכים יחסית. יש גם קהילות שלמות שעולות לארץ הקודש לחון את עפרה, לקדש ולהתקדש בה, ממש כמו תלמידי הגר"א ובעל התניא, בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים.

קום ונתהלך בארץ, לאורכה ולרוחבה, הבה ניטול מקל ותרמיל ונצא לטיול קצר לארכה ולרחבה. אנחנו נתמקד בעיקר בציבור ה'ליטאי', אשר הוא החלוץ הראשי [במספרים] ביציאה לעיר השדה. באחריותם של הממונים על תחום זה בדגל התורה ידידי רבי מנחם שפירא והרב צבי רבינסקי, ורבים מבני חו"ל מגיעים בזכותו של מנהיג התנועה ידיד נפשי הרב יואל ברמן. כמובן, שישנן לצד כל קהילה ליטאית גם מספר קהילות חסידיות ועדות המזרח מכל הסוגים והחוגים.

עד כאן מהספר, שבו אני ממשיך בסקירה קצרה על התפתחות ההתישבות החרדית בערים שונות בדרום [אופקים, ירוחם, דימונה, ערד, נתיבות], ביהודה ושומרון [מיצד, מעלה עמוס, תל ציון, עמנואל, נחליאל], בצפון [חיפה, רכסים, קרית אתא, קרית שמואל, חדרה, טבריה, חצור, כרמיאל, מעלות, נוף הגליל, צפת, עפולה] ובמרכז [קרית מלאכי, חריש, לוד] – כן ירבה וכן יפרוץ.

ומכאן לטור הדעה. ובכן, סיפרתי שם על כך שהזדמן לי לאחרונה בכמה נסיעות להגיע לנקודות הנידחות ביותר על גבול הצפון הנוכחי, עד שירחיב.

כמה נידחות? את המיקומים המדויקים לא אוכל למסור משתי סיבות: א] סודי. ב] כל כך סודי, שאנחנו לא יכולים להגיע לשם לבד, אלא רק באמצעות רכבים נהוגים בידי חיילים מקומיים. אגב, גם אם היו נותנים לנו מיקום לא יכולנו להגיע יען כל מערכת ה-GPS מושבתת בכל האזור מסיבות מובנות.

ובכן, כפי שכתבתי בעבר, כל אחד רואה את מה שהוא עוסק בו. המקצוע שלי הוא נדל”ן, וזה מה שראיתי בנסיעות הללו: שטחים עצומים, שאין שיעור לגודלם, נוסעים ונוסעים וכמעט לא רואים יישובים. והמחשבה שכל הזמן חוזרת: מדוע אי אפשר להקים כאן עיר או ערים חרדיות וחסל מצוקת דיור?

הציבור החרדי, בניגוד לתדמית השלילית שמנסים שונאינו להדביק לנו, הוא הציבור הכי פחות מפונק והכי פחות חושש מסיכונים רחוקים. הסתובבתי בקרית שמונה ומטולה, חתול לא עובר בטעות ברחוב. גם בישובים אחרים שאינם מוגדרים כקו העימות [למרות שהם כן, רק אתמול עפו קרוב לחמישים טילים על מירון] ואינם זכאים למלונות, האוכלוסיה חצי ריקה.

אתה עובר במרחבים ושואל את עצמך – איך יתכן שאין כאן ישוב חרדי אחד בכל האזור? מדוע לא מקימים כאן איזה עיר חרדית נוספת או מעבים את הקיים? בצפת אמנם מתרבים החרדים מיום ליום ב”ה, אך זה רק בדירות הישנות. אין בניה חדשה כמעט. גם חצור, שיש בה קהילה מפוארת של חסידי גור, אינה מתפתחת כבר שנים רבות, כי אין בניה חרדית חדשה באזור.

ניסיתי בעבר, וניסו גם טובים וחכמים ממני, לפנות למשרד השיכון ולראשי מועצות אזוריות, בגליל, בגולן, ובצפון בכלל. איש מהם לא הסכים בשום אופן לשמוע על הרעיון של חרדים שיגיעו לאזור 'שלו' [למעט כמובן ערים עם איום דמוגרפי. ברוך ה', שעדיין שונאים אותנו פחות מאשר את הערבים].

לכן, הציבור החרדי צריך למצוא פתרונות חילופיים, והטוב ביותר הוא הקמת עיר בגליל, עם דגש על הגליל העליון. כך יוסר מהם החשש מכיבוש הערים שלהם ולנו יוסר החשש הטבעי ממגורים עם פורקי עול.

כך גם יוקהה במשהו מסע ההסתה העומד להתרגש עלינו עם חוק הגיוס. הציבור החרדי יתרום בעצם מגוריו באצבע הגליל, תרומה שאינה פחותה מאחרים. ירחיב ה' לנו ופרינו בארץ.

נ.ב. בס"ד הוצאתי כעת לאור ספר 'בית פלוני לפלוני – מדריך נדל"ן למשפחה החרדית', ואני בטוח שבעז"ה יהיה לתועלת המחפשים לקנות בית בארצנו הקדושה. מופץ על-ידי י. בלוי – הפצת ספרים בבתי הכנסת.

כתיבת תגובה