ספר המצוות להרמב"ם מצות עשה קע"ו (וממש כעין זה בספר החינוך מצות עשה תצ"א):
"והמצוה הקע"ו היא שצונו למנות שופטים ושוטרים שיכריחו לעשות מצוות התורה ויחזירו הנוטים מדרך האמת אליה על כרחם ויצוו לעשות הטוב ויזהירו מן הרע ויעמידו הגדרים על העובר עד שלא יהיו מצות התורה ואזהרותיה צריכות לאמונת כל איש ואיש".
תנחומא משפטים סימן ג':
"מנין לבעלי דינין של ישראל שיש להם דין זה עם זה שיודעים שהעכו"ם דנין אותו הדין כדיני ישראל שאסור להזדקק לפניהם, תלמוד לומר אשר תשים לפניהם, לפני ישראל ולא לפני כותים, שכל מי שמניח דייני ישראל והולך לפני עכו"ם כפר בהקדוש ברוך הוא תחלה ואחרי כן כפר בתורה שנא' (דברים ל"ב) 'כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים', משל למה הדבר דומה, לחולה שנכנס הרופא לבקרו, אמר לבני ביתו האכילוהו והשקוהו כל מה שרוצה, אל תמנעו ממנו כלום, נכנס אל אחר, אמר לבני ביתו הזהרו שאל יאכל דבר פלוני ואל ישתה דבר פלוני, אמרו לו – לזה אמרת לאכול כל מה שהוא רוצה, ולזה את אומר אל יאכל, אמר להן – החולה הראשון אינו של חיים, לפיכך אמרתי להם אל תמנעו לו, כלומר בין יאכל ובין לא יאכל ימות, אבל זה שהוא של חיים – אמרתי אל יאכל דבר פלוני, שלא יכביד את חוליו, וכן חוקות עכו"ם שנא' (ירמיה י') 'כי חוקות העמים הבל הוא', וכתיב 'וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם' (יחזקאל כ'), אבל לישראל נתתי להם מצות וחוקים טובים שנא' (ויקרא י"ח) 'ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם', ואלה המשפטים – אמר הקדוש ברוך הוא לישראל – אם עשיתם את הדין ואין אתם מזדקקין לפני עו"ג, אבנה לכם בית המקדש וישבו בה סנהדרין, שנאמר (ישעיה א') 'ואשיבה שופטיך כבראשונה' וגו' וכתיב (שם) 'ציון במשפט תפדה' וגו', וכתיב (שם נ"ו) 'כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבא' וגו'".
רש"י על שמות כ"א, א':
"לפניהם – ולא לפני גוים, ואפילו ידעת בדין אחד שהם דנין אותו כדיני ישראל, אל תביאהו בערכאות שלהם, שהמביא דיני ישראל לפני גוים מחלל את השם ומיקר שם עבודה זרה להחשיבה, שנאמר (דברים ל"ב, ל"א) כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים, כשאויבינו פלילים זהו עדות לעלוי יראתם".
אברבנאל על דברים ט"ז, י"ח: "וידוע שהשופטים אין ראוי שיהיו מכלל עובדי גלולים כמו שכתוב (פ' האזינו) כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים. ואף כי ידונו כדיני ישראל. כי כמו שאף על פי ששחיטת עובדי גלולים תהיה על האופן הראוי היא אסורה, ככה המשפט שיבא על ידם – אף על פי שיהיה כדת וכהלכה, הוא פסול ותועבת ה', וכמו שאמר 'ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם' וכו'".