רשמים מהועידה הגדולה

אם נצטרך לתמצת במשפט אחד את רגשות הקודש המפעימים שאפפו את המשתתפים בועידה ההיסטורית, אור לכ"ח אייר בבנייני האומה אשר בשערי ירושלים עיר קדשנו, נראה כי התחושה החזקה ביותר תהיה הפסוק שאמר רבן של ישראל הגר"א מוילנה לתלמידיו ראשי העולים ארצה בדורנו – "הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום".

מי היה יכול להאמין, שמכמה תלמידי חכמים עם לב בוער באהבת ה' יתברך לארץ ישראל שכתבו חידושי תורה בין הסדרים על ציון ובניה תוצת אש כזו של דרישת ציון על טהרת הקודש.

למעלה מארבעת אלפים[!] בני תורה – תלמידי חכמים, רבנים, אישי ציבור ובעלי בתים קדושים מכל סוג ופלג בציבור החרדי כאיש אחד בלב אחד מכריזים בראש מורם – רצוננו לראות את מלכנו, כי אתה ה' באש הצתה, ובאש אתה עתיד לבנותה!

בכל פינה באולם המקושט ישבו יהודים של צורה, זקנם הלבן יורד על-פי מידותיו, ביחד עם תלמידי חכמים צעירים בויכוחים על כל סעיף בשו"ע, בעלי בתים חשובים, אח"מים, ח"כים ואנשי מעשה למען כל דבר שבקדושה, בלהט של דבר גדול שקורה כאן למען ה', עמו, תורתו וארצו.

אבא שבשמים! החזרת אותנו הביתה לארץ ישראל, אין אנו מחכים אלא לך!

לאורך כל האירוע נערך יריד הספרים מיוחד של ספרי ארץ הקודש, בתוספת חפצי אומנות שונים וצרכי מצוה המחברים לנחלת ה' [על-מנת לקבל פרופורציות, נביא מה שנמסר לנו על ידי בנו של מורנו הגר"י שוורץ זצוק"ל הרב בנימין שיבלחט"א, אשר היה אחראי על מכירת ספרי אביו הגדול זי"ע, כי נמכרו מאתיים ושלושים ספרים רק של הגר"י שוורץ זצ"ל], ואף חולקו חינם אלפי חוברות קונטרסים וגליונות של קדושת ציון מכל השנים, גדושים בתורת ארץ ישראל מאירה ומרוממת.

רבני קדושת ציון העומדים בראשנו אף הם השתתפו בנידונים ברומו של עולם. בראשם היו הזקנים מרנן ורבנן 

הגאון רבי מרדכי שריקי, הגאון רבי יצחק ברנד, הגאון רבי מנחם מנדל טוביאס, הגאון רבי יוסף קמנצקי, הגאון רבי פנחס זביחי, וכ"ק האדמו"ר ממונסטריץ'. אף קבלנו בברכה את הגאון הרב פנחס זלצמן – רבה של מולדובה, והוקרנה ברכתו המרוממת של מורנו כ"ק האדמו"ר מקרעטשניף-קריית גת.

ראוי לציון חבר מועצת העיר ירושלים הרב יהונתן יוסף בנו של מורנו הגאון רבי יעקב יוסף זי"ע ונכדו של מרן הגר"ע יוסף, שלאורך כל האירוע הסתובב בקהל ושלהב את הציבור בהתרגשות רבה [מלבד עזרתו בהפקת האירוע].

כבר בתפילת המנחה התפללו בצוותא מאות רבות. שליח הציבור היה הרב דוד פ., שקולו הרם באומרו 'קדוש קדוש' הגיע ככל הנראה עד המתפללים אצל הכותל המערבי…

האירוע עצמו התחיל בשעה 19:00 בדיוק, עם הרצאתו המרתקת של המרצה הנודע רבי ישראל גולדווסר, בה הראה את גודל חסדי השי"ת עמנו, כיצד סיבב בדרכי פלא את פריחת הציבור החרדי כאן בארץ הקודש בניגוד לכל ההסתברויות.

המנחה הרב משה פישר קיבל את ההמונים באולם המפואר שהיה מסודר בטוב טעם ודעת, כאשר לאורך כל האירוע הוקרנו במסכי הענק המיוחדים תמונות מרגשות מארץ ישראל עם הדמיות של בית המקדש.

הרב פישר קרא בחן ובהתרגשות, "על הר גבוה עלי לך מבשרת ציון הרימי בכח קולך מבשרת ירושלים הרימי אל תיראי אמרי לערי יהודה הנה א-להיכם", והזמין את הגאון רבי אברהם גוטליב שליט"א לשאת דברי חיזוק מרתקים. ואכן, הרב גוטליב כדרכו הרים את הציבור לגבהים של השתוקקות לציון ולחשק עז ללכת בדרכו של ראש לחובבי ציון כלב בן יפונה.

כאן השתלבה מקהלת 'נשמה' הנפלאה, אשר ביחד עם כל הציבור הודו לה' יתברך בשמחה של מצוה. מרגש היה לשמוע את אלפי החברים יחדיו באמירת 'נשמת כל חי תברך.. מציל עני מחזק ממנו ועני ואביון מגוזלו..'.

שמענו את ברכתו החמה של סגר"ע ירושלים ר' אריה קינג אשר סייע רבות למימון הכינוס. תוך כדי דבריו נשמעו מהקהל קריאות, כי בשנה שעברה היה זה ר' אריה, אשר איחל כי בשנה הבאה נהיה בבניני האומה, ובעוד שנתיים בבית המקדש. הקהל דרש, כי כשם שנתקיימה ברכתו הראשונה, כן בע"ה תתקיים ברכתו השנייה, אמן!

מורנו הגר"י ברנד לא יכל לכלוא את התרגשותו, ועם דיבורי האמונה הקולחים והזוהרים שיצאו מפיו לא היה מי שיכל להישאר אדיש. ואכן, דבריו הבהירים הביאו להתחזקות עצומה, באמונה טהורה בהשי"ת תוך הבנה ברורה כי רק הוא המנהל והעושה את כל הפלאות המתרחשות כאן בדור האחרון.

מיד אחר שירת המקהלה שמענו את דרשתו הנפלאה של מורנו כ"ק האדמו"ר ממונסטריץ', אשר תוכנה מובא בגליון בשלמותו.

יש מהחברים המעידים, כי עדיין כואבות להם הידיים ממחיאות הכפיים הנמרצות לאור דבריו הנחרצים של יו"ר האגודה הרב יהודה אפשטיין, אשר הכריז – יש חוקה לישראל! מדינה של תורה עכשיו! דבריו המלאים מובאים בגליון.

לפני תפילת ערבית ברוב עם, עוד הספקנו לשמוע את דבריו הרותחים של חבר ההנהלה הרב חיים יצחק פישר,

כאשר במקביל לנאומו הוקרנו על מסכי הענק עשרות תמונות מיוחדות מהווי האגודה ופעולותיה. הרב פישר אף קרא לציבור הקדוש להיות שותפים קבועים באחזקתה של המהפכה הגדולה הזאת בגוף ובממון.

גם אנו קוראים מעל במה זו לכם, אחינו דורשי ציון – בואו והיו שותפים עמנו למען כבוד השכינה התורה וארצנו הקדושה.

מיד אחרי מעריב והקרנת ברכתו המדהימה והמדויקת של מורנו הגאון רבי דב קוק שליט"א, התחיל הפאנל המרתק בהנחית איש התקשורת הוותיק עו"ד ר' יצחק שיינפלד. הר' שיינפלד פתח עם המשיבים הגאון רבי בצלאל גנז והרב אלעד צדיקוב – המשנה לראש עירית הרצליה – את כל הנושאים החשובים והמעניינים ביותר לקראת הקמת מדינה של תורה. הרב צדיקוב הציג משנה סדורה ומעשית בדרך למצב המיוחל של רוב לציבור המאמין בארץ ישראל, בעוד הרב גנז ביטא את גודל החזון והרצון להבין שבידינו הדבר.

ואז, תוך כדי שהאולם מלא בויכוחים סוערים על נושאי הפאנל, עלה לבמה ר' נפתלי קמפה ביחד עם המקהלה המקצועית לשירת הודאה לה' ושירי ארץ הקודש וירושלים. נפתלי ציין, כי זו לו הפעם הראשונה בה הוא מופיע בצורה ווקאלית וללא כלי נגינה, פתח ושאל – "יש כאן מישהו מחוץ לארץ?" וכאשר מישהו ענה שהוא, זעק לו נפתלי, לקול תרועות הקהל – "אז תעלה לארץ…", ומיד התחנן בקולו – "ואני תהילה לא-ל יתברך, נוסע לארץ הקדושה שהכל מצפים לראותה [אוי] חמדת כל ישראל חמדת ה' יתברך, כל העליונים – כולם תשוקתם אליה ואני נוסע לשלום ברוך ה'".

הציבור לא יכל להתאפק מלהצטרף לשירת "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם ואיש משענתו בידו מרב ימים ורחבות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה", בעוד שעל-גבי המסכים מוקרנים כל העת סרטונים של ילדי ישראל מתוקים שבמתוקים עם פאות מתנפנפות משחקים חמש אבנים ברחובות ירושלים.

קטע מיוחד התרחש, כאשר התרוממנו לגבהים עם שירו המיוחד של נפתלי – "תשאלו אותי מי אני, על מה אני חושב ביום וגם בלילה? תשאלו אותי, אני יהודי – אני חושב על ירושלים עיר הקודש, אני חולם על המשיח שיבוא!".

בסיום השיר סיפר נפתלי ברגש רב על סבו, שיהיה בריא, אשר כבר חצה את גיל המאה בלעה"ר, שעלה אחרי השואה לארצנו הקדושה לבד לבד לבד, בלי כלום, וכאן הרים משפחה לתפארת עם מאות נכדים ונינים ההולכים בדרך ה' כאן בארץ הקודש ובירושלים. וכאן התחנן נפתלי – "רבותי, בבקשה, עוד אחד בשביל סבא שלי…". לא יכול היה להיות סיום טוב יותר מאשר לשמוע את קהל האלפים מכריז ביחד עם נפתלי וביחד עם הסבא שלו, בעוד כל אחד חושב על סבו שלו – "אני חושב על ירושלים עיר הקודש, אני חולם על המשיח שיבוא!".

סייעתא דשמיא גדולה היתה, שמערכת ההגברה הייתה כה איכותית, וכך נמנענו מאי נעימות של שמיעת התיפחויות של התרגשות מעזרת הנשים, ויש אומרים שגם מעזרת הגברים.

אף אחד לא רצה להתפזר, למרות שירת 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה', ועוד שעות של דיונים קדושים לאורך הלילה נכונו לנו.

לשנה הבאה בירושלים הבנויה!

ובנוחה יאמר – "שובה ה' רבבות אלפי ישראל".

כתיבת תגובה