לכבוד אגודת קדושת ציון הנכבדה,
ראיתי בגליונכם הנפלא שאתם מרבים לעורר על חובתינו לחדש את עבודת המקדש והקרבנות, רציתי ללברר אם זה מתיישב גם עם דברי הגר"א הידועים שהשבועה "שלא יעלו בחומה" פירושה שלא לבנות את בית המקדש.
בברכה
זאב רבינוביץ
ביתר עילית
הרב חיים לנדו:
לפני שדנים בעצם הדברים יש להקדים יסוד פשוט וברור, שכיון שנצטווינו בתורה בפירוש 'ועשו לי מקדש' שוב אין כח אפילו ביד הנביא לעקור מצוה זו, ולכן אם יש בידי כלל ישראל אפשרות מעשית לבנות את המקדש לא יתכן שעלה על דעת שום חכם מעולם שאין לעשות כן מאיזה טעם שלא יהיה, וכל הנידון הוא בנקיטת תחבולות כדי לעורר את האפשרות לבנין המקדש שבזה כיון שאין חיוב מן הדין יש מקום לשאלות הנ"ל. ולעיקר דברי הגר"א נראה בבירור שאין כוונתו שלא לבנות המקדש כלל אלא שלא לבנותו בכח מלחמה וכיבוש (כמו שפי' בספר 'קול התור' פ"ו אות ב), שהרי מצאנו בדברי תלמידיו שנקטו לדבר פשוט כדברי הירושלמי (מע"ש פ"ה ה"ב) שביהמ"ק קודם למשיח, כמו שכתב בספר מעייני הישועה וז"ל: "וקבלתי מאבי המנוח נ"ע שקבל מהגאון החסיד גדול מרבן שמו רבנו הקדוש אליהו מווילנא זצוק"ל, שאם נשוב בתשובה טרם יבא קבוץ גליות, יקוים נבואת ישעיהו (נד, ז) וברחמים גדולים אקבצך… ודע שאין אנחנו רשאים להתקבץ ולבא לירושלים לבנות הבית בלי רשיון ממלכי האומות" "עוד קבלתי מאבי נ"ע שקבל מהגאון הנ"ל אם מלכי הגוים יקבצו נדחי ישראל ויהיו לעזר לבנות הערים הנחרבות, יבטל ה' כל הנבואות הרעות אשר דבר עליהם …. ואם יעשו המלכים הטובה הגדולה הזאת ליתן כבוד לה' ולפאר בית מקדשו … יהיו בטוחים שלא יבא עליהם שום רע", ודבר זה היה מקובל ומפורסם בקרב הפרושים תלמידי הגר"א כמו שהעיד ר' יעקב לעווי ('המגיד' ה' תמוז תרכ"ז): "בארץ ישראל מוסכם אצל כולם כי בטרם יבא המשיח, גאולה תהיה לנו ע"י רשיון מלכי האומות יר"ה ויבנה בית מקדשינו כאשר היה בימי בית שני ונקריב קרבנות, ואח"כ יתגלה משיח צדקנו א"ס [אמן סלה]".