בית המדרש (81) – [הס"ק רבי ישראל מרוז'ין זי"ע] עדות נוספת על דברי הס"ק מרוז'ין

נתבקשנו מאת כ"ק האדמו"ר ממונסטרישצה שליט"א לפרסם עדות חשובה, והיא דברי זקנו הרה"ק בעל ה'דברי יהושע' ממאנאסטרישטש זצ"ל, מה ששמע מפי כלי ראשון מהרה"ק הס"ק מרוז'ין זצוק"ל אשר יקרה אותנו באחרית הימים, דברים אשר אכן נתגשמו במלואם נגד כל התחזיות.

הדברים הועתקו מתוך המבוא לספר 'דברי יהושע' שכתב אדמו"ר שליט"א ממונסטרישצה.

בימי מלחמת העולם הראשונה, כשנתפרסמה הצהרת בלפור שהבטיחה לתת ליהודים רשות להקים 'בית לאומי' ולשוב ולהתישב בארצנו הקדושה, שלף מרן מאמתחת כתביו תעודה מאוד חשובה שיש בה פירוש על המאורע. בתעודה זו רשם מרן מה ששמע בזיטומיר בשנת תרנ"ט מחסיד ישיש אחד ששמו ר' יחיאל געציס מברדיטשוב שהעיד לפני מרן מה ששמע מפה קדשו של הרה"ק ר' ישראל מריז'ין זצ"ל ביום אחרון של פסח שנת תר"י. וזה לשון התעודה: 

ג' ט' אלול תרנ"ט שמעתי מהישיש ר' יחיאל הנקרא יחיאל געיציס מבא"ד [-ברדיטשוב] ששמע מפי קדשו של הרב מריזין בשנת תר"י ביום אחרון של פסח שאמר בזה"ל –

"איך האב מורא, איך האב מורא, אז סע וועט אויף שטעהען א מלכות. א מלכות פין אומה"ע אין וועס הייסין יודין געהין קיין א"י אזוי ווי אין בבל איז געווען. חאטשע סע שטייט זיך אז אין בבל איז אויך גידארפט זיין ע"י אותות ומופתים אזוי וויא אין מצרים נאר ווייל זייא האבין גיהאט נשים נכריות. אין היינט איז זיך דאס ניטא נאר דער היינטיגער דור זענין נכשל בנדות איז דאס זעהיר מטמא דיא וועלט" וחזר למאמר. "אזוי וויא אין בבל איז גיווען אין דאס וועט טאקע זיין דיא גאולה שלמה דער אייבערשטער וועט אין דעם דור אראפ שיקין דעם אור נשמת המשיח ויבנה את ביהמ"ק. הלואי סע זאל חאטשע זיין אין אינזערע יארין הגם סע וועט זין פאר אינדז א חרפה א בושה נאר איידיר גאר ניט" ולא סיים יותר.

[תרגום: "יש לי פחד, יש לי פחד, שמא תקום מלכות. מלכות של אומות העולם אשר יצוו את היהודים ללכת לארץ ישראל כמו שהיה בבבל. למרות שכתוב כי בבבל גם כן היה ראוי להיות [הגאולה] על ידי אותות ומופתים כמו שהיה במצרים, רק בגלל ש[בני הגולה בבבל] נשאו נשים נכריות [על כן לא זכו להגאל בניסים ונפלאות]. וכן עתה, הרי זה גם בדור שלנו, נכשל בנדות, שדבר זה מטמא מאד את העולם" וחזר לומר "כמו שהיה בבבל, ועם זאת תהיה זאת באמת גאולה שלמה, שהקב"ה ישלח ויוריד לדור את אור נשמת המשיח ויבנה את בית המקדש. הלואי שזה בכל זאת יהיה בשנים שלנו, הגם שדבר זה יהיה בשבילנו בושה וחרפה – בכל זאת הוא עדיף מלא כלום"].

למרות שמרן התנגד בהתנגדות נמרצת ולחם ללא חת נגד התנועה הציונית, בכל זאת ראה בהצהרת בלפור התעוררות מאת השי"ת.

עד כאן מהספר הנ"ל.

נראה, שאין זו אותה עדות שהובאה בגליון זה ביריעה המיוחדת על רבי ישראל מרוז'ין ושושלתו, שם הובא תיאור על ליל הסדר, ואילו כאן העדות היא מאחרון של פסח. וגם תוכן הדברים מעט שונה. יתכן שזאת גרסה אחרת של אותו הסיפור, אבל נראה יותר, שהרבי מרוז'ין דיבר על נושא זה כמה פעמים במהלך אותו פסח, ואולי גם בהזדמנויות נוספות.

המערכת

כתיבת תגובה