שיחה עם מרן הגאון רבי דב הכהן קוק שליט"א

נכנסנו קמיה מרן הגאון רבי דב הכהן קוק שליט"א לשיחת חיזוק בעבודת הקודש, הרב שמח לקראתנו וקיבל את פנינו בחביבות רבה. הוא הכניס אותנו לחדרו לשיחה חמה, לא לפני שכיבדנו ב'ברכות הנהנין' ובאמירת 'אמן' רותחת.

אחרי שיחה אודות פעולות האגודה ופרסומיה, תוך שהרב מתעכב באריכות על נושא העליה מארצות הגולה לארצנו הקדושה, אשר הנושא יקר לליבו, ביקש לדעת לדעת 'מה למעשה', והאם הגליונות מגיעים גם למי שעדיין לא חושב על זה, ובעיקר האם הם מגיעים גם לאמריקה? האם יהודים מאמריקה באים לארץ? אחרי משא ומתן בסוגית רוב ישביה עליה, שאלנו את הרב כמה שאלות.

כאשר בקרוב בעזרת ה' נהיה רוב יושביה, מה נעשה עם הפרשת חלה שתהיה מדאורייתא?

מה אתה חושב – שהקב"ה לא ידאג לזה? (בחיוך) אין לך מה לדאוג, נשמע שזה מפחיד אותך. 

שאלנו את הרב, כיצד ומה לומר ליהודים שירצו לעלות לארץ?

צריך להביא מליון יהודים שומרי תורה ומצוות, מליון שומרי מצוות שיבואו לארץ זה דבר שמביא משיח, כל יום מליון יהודים מפסידים ברכת כהנים, בחוץ לארץ לא עושים ברכת כהנים כל יום, הם מפסידים כל יום ברכת כהנים, זה הפסד כל יום, המשמעות של עוד מליון ברכת כהנים ביום, זה יכול להביא משיח. צריך לצעוק על זה, יש מלחמה בארץ ישראל, מלחמה האם ארץ ישראל היא יהודית, וצריכים אותם פה במלחמה. המשיח יבוא מארץ ישראל. אם אתה בא, זה גם עושה אותך חלק מעם ישראל, כך שתגיע למעלה תהיה חלק מעם ישראל, ולא חלילה תצטרך לעמוד לבד כך. אם אתה חלק מעם ישראל, אז אתה צריך להיות בארץ ישראל.

השאלה כשיבואו, מהיכן יהיה להם מקום, איפה יגורו כל כך הרבה יהודים.

ודאי שיהיה להם מקום, ודאי, הרי כך הם גם יהיו שותפים בנצחון במלחמה, נצחון במלחמה מול הרשעה והטומאה, אז ודאי שיהיה להם מקום. אנחנו צריכים להילחם פה על השבת על היהדות, והם שם, אז הם לא שותפים למלחמה הזו. אם יבואו, יהיו שותפים לניצחון, יהיה להם הרבה מקום, כי מי שלא בא, הוא משתמט במלחמה.

יש שאומרים שלא באים כי יש להם בעיה עם המדינה.

מה זה משנה – 'מדינה לא מדינה', יש פה יהודים, יהודים נמצאים פה? מה זה משנה 'מדינה', מה שמשנה זה שעוד מליון יהודים חייבים לומר 'שמע ישראל', יש פה יהודים, יהודים חייבים לשמור שבת, אנחנו חייבים שהם ישמרו, מה אכפת לי מדינה לא מדינה, מה המשמעות של שלטון יהודי שמתנהג כמו גוי? אם הוא שלטון יהודי, אז שיתנהג כמו יהודי, מדינה זה לא מעניין אותי. 

אנו צריכים להסתכל על זה כמו שלוקחים כל יום מליון ילדים לתאי הגזים כי מלמדים אותם כפירה, ואתה נשאר בארצות הברית ולא בא לעזור במלחמה, ואתה מפלפל 'מדינה לא מדינה'. בגלל אלו שהם משתמטים ולא באים להשתתף במלחמה, אז הילדים האלו – הרי זה נחשב כמו שהם נשרפים! ואתה אומר – 'מדינה לא מדינה'?! 

צריך להבין שאנחנו חלק מהגוף של עם ישראל, יש מציאות של עם ישראל, איך אפשר לחשוב בראש כל כך פרטי? 

לגבי מצות ישוב ארץ ישראל, האם צריך לבקש אישור מהמשטרה, לגור במקום שמאושר על ידי המשטרה?

לא, לא צריך.

האם יש מצוה לקנות דירה באזורים שהם עדיין 'חילונים' ואז זה יחזק שם את היהדות?

כן, יש מצווה לקנות ממי שלא שומר תורה ומצוות, יש בזה יותר ישוב ארץ ישראל, מפני שה'ישראל' יושבים כך באמת, זה נקרא ליישב את ארץ ישראל – בעם ישראל שמתנהג כמו עם ישראל. אם עושים שמירת שבת באיזה מקום בארץ ישראל, חוץ מהמצוה הגדולה של השבת, בוודאי יש בזה גם קיום מצוות ישוב ארץ ישראל, כי ככה זה נקרא יותר שישראל יושבים שם, ככה זה מגורים של יהודים, מגורים של יהודים זה מקום של שמירת שבת. 

אבל נחזור ליהודים בחוץ לארץ, הרי איך אפשר לראות חילול שבת? והנה, במקום שרוב התושבים שומרים תורה ומצוות, אפשר לסגור שם את הרחובות בשבת, וממילא, אם אתה נשאר בחוץ לארץ, בגללך יש עוד מקומות בארץ ישראל שלא סגורים עכשיו בשבת, איפה שיש הרבה שומרי מצוות הרי יסגרו שם, ובגללך לא סוגרים. ומה אתה חושב – 'זה לא קשור אלי', צריך להיות אכפת לך שיש פה יהודים שצריכים חינוך, ואם תבוא יכול להיות לך השפעה על זה, איך זה לא קשור אליך? וכי יש לך ח"ו שנאת ישראל? לא אכפת לך? רחמים, אי אפשר לצאת מהבית בשבת ולראות כזה חילול שבת, אפילו מכונית אחת אי אפשר לראות, ועוד כזה חילול שבת? ארץ ישראל בוכה בדמעות שליש, והכבישים צורחים מכאב, איך דורכים עלינו ככה בשבת?

אנחנו רוצים לדבר עם הרב על זה שנוסעים לחוץ לארץ.

יש יצר הרע גדול לנסוע ולצאת מארץ ישראל, לצאת מציון, כי זה גורם לעכב את המשיח, לא צריך לדבר על זה כל כך בעדינות, צריך לדבר על זה בתקיפות, צריך לפרסם ולומר – "אתם מעכבים את המשיח"!! 

אתם צריכים להפיץ חזק, לא לפחד, להפיץ, אבל לא להיכנס לוויכוחים עם מי שמתעקש, אתם צריכים לומר מה התורה אומרת וזהו, מי שרוצה לשמוע ישמע.

מה לגבי לבוא להתפלל בירושלים?

יהודי צריך לבוא לירושלים, זה התורה שלנו, זה המקום אשר יבחר ה', זה המקום שבו עובדים את הקדוש ברוך הוא, זה התורה שלנו – אין לנו ספר אחר, מי שזוכה להתפלל בירושלים צריך לברך על זה את ה'.

הרב חוזר לדבר על העליה מחוץ לארץ, ועל זה שצריך שישמרו שבת ומצוות בארץ ישראל.

צריך להילחם על כל יהודי,  על כל יהודי יש לנו אחריות, על כל כביש צריך לשאול – אתה נלחם על זה? מי שהוא אברך בחוץ לארץ ולומד תורה, יש עליו יותר תביעה, מאותו אחד שיש לו שם פרנסה והוא מפרנס שם אחרים, יותר מזה במיוחד מי שלומד תורה, צריך שיהיה לו אכפת מעם ישראל ולא רק מעצמו. 

הרב שוב שואל בכאב.

איך אתה יכול, לא להתחשב בארץ ישראל? על כל מגרש בארץ ישראל יש שאלה, אם יהיה בו קידוש ה' או חילול ה'? זה תלוי בנו, על כל כביש בארץ ישראל יש שאלה. מה יהיה עם הכביש הזה? איך אפשר להיות אדישים לארץ ישראל בשבת? וכל העולם עוד רואה את זה, איך אתה יכול לעמוד בשקט?

אנו מבקשים מהרב לברך אותנו לקראת הועידה.

[כאן משמיע הרב דברי ענווה מופלגים, מי הוא לברך, ואחרי שאנחנו ממש מבקשים, ואומרים שצריכים לחזק יהודים לבוא לכנס של האגודה, הוא אומר דברים נחרצים].

אדם שיש לו נשמה כללית – הוא מגיע לכנס הזה, הוא לא חי על הגאוה, הוא חי על עם ישראל, והוא מבורך בברכה של עם ישראל.

מי שאכפת לו קיבוץ גליות, מגיע. אשרי הארגון הזה שהם מוסרים את נפשם, אינם חתים מפני איש ומדברים על הדברים האלו. בזה תלוי הגאולה שלנו עכשיו, ועכשיו הגאולה כבר בפתח, האור והחושך משמשים בערבוביה, ספרי חיים ומתים פתוחים כל יום, אשרי מי שישמע אותם, אנשי הארגון הזה מוסרים את נפשם, אני מקנא בהם, אשרי מי שמחזק אותם, מי שישמע אותם! שנזכה בקרוב לגאולה, 'וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ'.

כתיבת תגובה