דעת גדולי ישראל על הקורונה וארץ ישראל

מצויים אנו בתקופת ה'קורונה'. תקופה בה משתנים סדרי עולם, דברים שהיו ברורים שנים רבות הופכים לפתע ללא רלוונטיים, ולמרות שכעת נראה שאט אט חוזר העולם למסלולו, הרי שסימן שאלה גדול מרחף בחלל האטמוספירה, האם יהיה גל שני? אולי יהיו כמה גלים נוספים.

יש אנשים שבשבילם המחלה היא תירוץ טוב להיעדר מהעבודה ומהלימודים, אולם אצל כל מי שיש לו קרובי משפחה או מכרים מבוגרים – הרי שהתחושה היא של סכנת חיים.

אך למרות שהמגיפה הכתה ברוב המדינות שעל פני הגלובוס, אי אפשר להתעלם מהתחושה, שכאן בארץ ישראל יש משהו שונה. במדינות רבות מתים מאות בני אדם מדי יום! ואילו כאן, למרות שמספר המתים כבר קרוב לשלוש מאות, הרי שבסה"כ נראה שיש כאן השגחה מיוחדת.

האם זהו רק במקרה, או שאכן יש כאן משהו א-להי? אולי אכן ארץ ישראל היא מקום בטוח יותר.

לכבוד הגליון המיוחד, יצאנו לאסוף עבורכם את דבריהם של גדולי ישראל בהקשר לשאלה זו. מצאנו, כי למרות חילוקי השקפה חדים בין הרבנים השונים – נראה כי בשאלה זו הדעות שוות.

נתחיל בדבריו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א: "והסיבה לזה שיש פה שיפור יותר מאשר בחוץ לארץ, זהו מפני שיש זכות ארץ ישראל, ארץ ישראל נותנת זכויות! שעושים בה יותר מעשים טובים, והאדם שגר בארץ ישראל משתפר, והוא אדם יותר טוב ממי שגר בחוץ לארץ, זוהי המציאות והזכות של ארץ ישראל.

ומצינו שתי גמרות על זה. הא' בנדרים דף כב, שם מובא מעשה בשני בני חוזאי שעלו מבבל לארץ ישראל, ובדרך קם אחד מהם והרג את חברו, ורבי יוחנן התפלא – כיצד יכול להיות דבר כזה שבארץ ישראל תהיה רציחה, מתוך כעס ולב רגז, הרי בפרשת התוכחה כתוב (דברים כח, סה) ונתן ה' לך שם לב רגז, היינו שרק 'שם' בחוץ לארץ יהיה לב רגז ולא בארץ ישראל, וכיצד יכול להיות דבר כזה בארץ ישראל. ואמרו לרבי יוחנן כי אמנם כן, בשעת הרציחה עדיין לא עברו את הירדן, והרוצח היה בעבר הירדן, אבל אם היה עובר את הירדן באמת זה לא היה קורה, כי בארץ ישראל היה האופי משתנה!

ועוד גמרא במכות דף ז', שמי שנגמר דינו למיתה בחוץ לארץ, שעבר עבירה שחייבים עליה מיתה והסנהדרין שבחוץ לארץ דנו אותו וגמרו את דינו למיתה, והוא כבר גברא קטילא שחייב מיתה – אם הוא ברח לארץ ישראל לפני שהרגו אותו [ובא לפני בית דין אחר] סותרים את דינו, וצריכים עוד פעם לדון אותו. ומפרשת הגמרא שם הטעם בזה 'מפני זכותה של ארץ ישראל', והיינו כי עכשיו כשהוא בארץ ישראל אם ידונו אותו יכול להיות שהוא יצא זכאי בדינו, כי בארץ ישראל הוא משתפר ומקבל זכויות נוספות, ויתכן שמן השמים כבר רוצים שיחיה ולא ימות, זוהי הזכות והמעלה של ארץ ישראל" [הדברים פורסמו ב'דרכי החיזוק' אמור וב'יתד נאמן'].

גם גאב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך שליט"א אמר דברים דומים: על תושבי ארץ ישראל מוטל חיוב הודאה מיוחד –  להודות ולשבח לקב"ה שמצילנו שהמצב בכי טוב בארץ הקודש ביחס לשאר המדינות, ובוודאי זהו מהשגחת הקב"ה הפרטית בארץ ישראל יותר משאר ארצות, וכמו שנאמר (דברים א יב) "ארץ אשר ה' א-להיך דורש אתה תמיד עיני ה' א-להיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" [מתוך העלון השבועי של הגר"מ-אחרי-קדושים].

ונסיים בדבריו של ראש ישיבת כסא רחמים הגר"מ מאזוז שליט"א: יש לנו הרבה נסים ונפלאות במדינה הזאת, אנשים לא יודעים, חושבים שזה הכל טבע, אם ניזהר כך וכך לא יהיה לנו חולים, הנה אמריקה בדרך כלל ברפואה היא עולה על ארץ ישראל, כל מי שיש לו בעיה כלשהי הולך לרב פירר שיהיה בריא והוא שולח אותו לאמריקה, אומר לו: בעיר הזאת ובעיר הזאת יש מומחים. ואמריקה השנה עמדה בפני שוקת שבורה, יש שם למעלה מששים אלף שנפטרו, (בעולם כולו מאתים אלף ובאמריקה 67 אלף), ואצלנו ברוך ה' מאתים וקצת יותר וזהו. למה? כי יש השגחה פרטית על ארץ ישראל [בית נאמן-אחרי קדושים].

סיפור נוסף שמתפרסם באתרי התקשורת, כי כ"ק האדמו"ר מויזניץ שליט"א נפגש עם ראש הממשלה, ואמר לו: "רואים שבארץ ישראל יש סייעתא דשמיא מיוחדת, שמירה עליונה".

לאור דבריהם הברורים של גדולי ישראל מכל החוגים כי ארץ ישראל היא המקום השמור ביותר מפני מגיפות ואסונות, הוציאה אגודת קדושת ציון 'קול קורא' ליהודי התפוצות לעשות מעשה ולעלות לארצנו הקדושה, אשר עיני ה' בה מראשית שנה ועד אחרית שנה.

כתיבת תגובה